Какви капани са ни заложили недобросъвестни туроператори, хотелиери, превозвачи и търговци в сезона на летните отпуски? Какви са възможните злоупотреби, за които трябва да внимаваме, независимо дали сами планираме отпуската си, или се доверяваме на туристическа агенция? За какво да внимаваме като потребители, за да не се превърне отпуската ни в кошмар? Днес от Европейския потребителски център в София изнесоха данни, че преобладаващият процент жалби са свързани с транспортните услуги, а на второ място са оплакванията от некачествени почивки заради лошо обслужване в ресторанти и хотели.
При всички случаи пакетното пътуване през агенция има няколко предимства - може да се ползва отстъпка, тъй като има няколко услуги наведнъж и второ при проблем, освен със съответния хотелиер или транспортната фирма, ще може да се търси обяснение и обезщетение от съответния туроператор.
Най-честите жалби при пакетните почивки са:
1. Настаняване в хотел, който не отговаря на предварителното описание, по-ниска категория е.
2. Или пък е на 100-ици км от мястото, където е трябвало да бъде.
3. На трето място е изненадваща за потребителя цена - т.е. когато отиде на определено място се оказва, че хотела изисква по-висока цена.
- Какво да прави човек, ако изведнъж, влизайки в хотела с ужас разбере, че филмът не е шведски, а съветски?
- Основното правило, за да може да си търси правата и съответни компенсации е да пази всички документи, свързани с пътуването и отсядането в определения хотел. Но подробностите научихме от директора на ЕПЦ.
Игнат Арсенов - директор на ЕПЦ, София:
- Освен снимков материал, да се пази кореспонденция, която е водена, жалба, ако е подадена. Например ако е упоменато, че има закуска и вечеря, но няма вечеря, пазете касовата бележка, че сте си платили вечерята, за да ви бъде възстановена сумата. Т.е. да се пазят всички документи, свързани с пътуването. Снимки, ако може да се направят - също е много важно.
Когато планираме почивката си в Европа и имаме някакви съмнения, добре е предварително да се обръщаме към ЕПЦ в София. Напоследък са зачестили примерите как по интернет се резервира хотел, плаща се таксата, а след това се оказва, че въобще не съществува такъв хотел. Последният пример е от Гърция.
При транспортните услуги също измами и злоупотреби. 3/4 от всички жалби на потребителите са свързани със самолетните пътувания. Тук повече жалбите са около отменените полети. Потребителите трябва да знаят, че за отменени полети повече от 24 часа те имат право да бъдат настанени в хотел до летището. Ако авиокомпанията не заплати това предварително и те го направят със свои пари, трябва да пазят документите, за да претендират след това.
Освен това, когато потребителят не е уведомен 14 дни преди полета за отмяната и тя не се дължи на извънредни обстоятелства като буря, вятър и др. имат право на обезщетение от 250 до 600 евро в зависимост от разстоянието на полета.
Другият много важен момент при пътуване, който може да ви почерни отпуската е загубата на багаж. Ето още един полезен съвет в това отношение.
Венцислав Петков - юрист на ЕПЦ, София:
- Въпреки че при наличие на документ, при загуба на багаж авиокомпанията трябва да обезщети потребителя с пълната стойност на багажа, съветвам потребителите да не носят в багажа си лаптопи, мобилни телефони, златни бижута, нотариални актове. Още повече че много от компаниите имат изришна забрана в самолета да се носят такива принадлежности и при загубата им няма да покрият тяхната стойност.
Услугите на Европейския потребителски център са безплатни.
Адресът е "Бачо Киро" 1.