Днес стана ясно, че се обсъжда спирането на 182 влака с цел да бъде оптимизиран съставът на БДЖ и да се реализират икономии от 25 милиона лева. Намеренията бяха огласени след среща при премиера, на която присъстваха синдикатите, железопътният шеф и транспортният министър. В обсъждането за това как да спасят държавните железници засега не става ясно каква друга мярка се предлага.
Ж.п. линия има, ама не и влак - такава спасителна акция се подготвя за фактически фалиралата компания. Списъкът с влакове, които ще спрат да се движат е станал готов късно снощи, твърдят от синдикатите. И поради тази причина никой днес не пожела да каже кои населени места ще останат без влаков превоз. Щяло да се започне от губещите линии.
Ивайло Московски - министър на транспорта:
- Чакат се становища съответно и от общини, и от региони, и от автомобилна администрация, за да може да се напасне всяко такова действие с компенсаторно - било то с алтерантивен транспорт автомобилен и съответно общините да изкажат своето мнение.
Синдикатите не искат и да чуят за съкращаването на ж.п. линии, без конкретни разчети как това ще се отрази на свиването на персонала.
Пламен Димитров - председател на КНСБ:
- Тази заявка тяхна, за нас е изключително тежка и не мислим, че това е поносимо както за хората, говоря за живеещите в тези райони, така и за работащите в компанията.
Синдикалистите смятат, че подписването на колективния трудов договор е първа стъпка към оздравяването на компанията, но днес не са постигнали разбирателство с ръководството на БДЖ. Освен това не вярват, че спирането на 182 влака ще доведе до икономии от 25 милиона, както се твърди и са убедени, че това няма да спаси железниците. А министърът все пак заложи на оптимизма, че има ходове за измъкването на БДЖ от тинята, като два пъти повтори, че компанията е във фалит, но трябва да се впрегнат всички сили за оздравяване на дружеството. Шефът на БДЖ е оптимист и няма друг изход, тъй като и днес ковчежник номер едно се зарече, че не отваря хазната за БДЖ.
Симеон Дянков - министър на финансите:
- Без едно държавно дружество, като БДЖ, да има финансова дисциплина, то няма да получава никакви пари от бюджета - това ми мнение няма да се промени.
Освен, че няма да помогне на БДЖ Дянков е предложил на кабинета да има нова длъжност, финансов квестор, като първите проверки ще бъдат именно в БДЖ. Новото е, че тези квестори ще извършват предварителен, а не последващ контрол, за да се предотвратяват неразумните стъпки на някои мениджъри.