Българските ученици са плашещо неграмотни, доказа го международното изследване PISA. В същото време все повече младежи, завършили училище нито работя, нито учат. На фона на знанията претенциите за начална заплата са огромни - минимум 1000 лева. Бизнесът изпитва все по-голям глад за кадри. Кризата е до толкова голяма, че предприятията са готови да се включат в обучението на младите хора, но при условието, че поне 50 на сто от тях ще останат да работят в съответния бранш.От началото на 2017 г. ще стартира и българския вариант на дуалното обучение. То предвижда учениците да работят срещу заплащане три дни в седмицата и два да учат. За целта от Министерството ще инвестират между 100 и 200 хиляди лева европари. Може ли дуалното обучение да бъде панацеята за производтствения сектор в икономиката и има ли решение проблема с неграмотните българчета - репортерски поглед на Милена Кирова.
Меглена Кунева - министър на образованието и науката в оставка: 37,9 % от младежите в България са функционално неграмотни по природоматематически науки. По четене и математика този процент е още по-голям.
Международното изследване PISA за пореден път удари звучен шамар на българското образование. Около 40 % от деветокласниците у нас не могат да осмислят информацията и да решават практически проблеми. Така страната ни е чак на 45-то място сред 72 държави в представянето си по природни науки, които са акцент на изследването. Начело в класациите са страни като Сингапур и Япония.~
Резултати по природни науки от PISA 2015г.:
1.Сингапур 556 точки
2. Япония 538 точки
3. Естония 534 точки
......
45. България 446 точки
Диян Стаматов, зам.-министър на образованието и науката в оставка: Трябва да погледнем към драстична промяна на нашите учебни програми и планове - промяна, която е свързана с олекотяване на учебното съдържание.
На фона на високата неграмотност, учениците имат и високи изисквания. Виждат пътя си така: елитна езикова гимназия и високоплатена работа - със стартова заплата поне от 1000 лева.
Професионалните гимназии не са привлекателни, не са престижни за тях. А бизнесът страда.
Магдалена Станулова - главен експерт в Дирекция "Професионално образование и обучение'' в МОН: Децата в България намаляват. Децата в професионалното образование през последната година са по-малко с 6 200 деца. Толкова деца горе-долу напускат и страната.
Мирослав Николов - ученик в 10 клас в Софийска гимназия по хлебни и сладкарски технологии: Професиите са много важни и като цяло. В днешно време се губят хора като нас.
Мариана Кукушева - председател на УС на Национален браншови съюз на хлебарите и сладкарите: Няма кадри, които да имат ангажимента, получили своето професионално образование в държавни училища да имат времевия ангажимент да работят в бранша.
А кога бизнесът среща образованието - когато заговорят на един език. Засега така и не успяват да намерят най-точните думи.
Джина Бонева - преподавател по теория на професията в Професионална гимназия по текстил и моден дизайн: Започваме да разглеждаме изработване на мъжки панталон с класически джоб тип италиански.
Тези единайсетокласници виждат перспектива в модния дизайн.
Гергана Николова - 11 клас в Професионална гимназия по текстил и моден дизайн: В модния дизайн наистина има хляб в тази професия. Определено в днешно време модата е нещо много важно.
На всяка улица има модна къща, така че определено има развитие.
Директорката на гимназията признава, че трудно осъществява връзка с работодатели.
Татяна Стоянова - директор на Професионална гимназия по текстил и моден дизайн в София: Трудно намират реализация в страната тези професии. Единственото, което могат да реализират, е ако си направят собствена фирма. Няма кой обаче да ги приеме, да ги вземе на сериозно - както се казва.
Ниското заплащане принуждава току що завършилите ученици да потърсят реализация навън - най-често във Франция и Великобритания. Затова в Гимназията по текстил започнали обучение по нови за училището професии.
Татяна Стоянова - директор на Професионална гимназия по текстил и моден дизайн в София: Това е интериорен дизайн. Тя е търсена професия.
Бизнесът иска уменията по една професия да се обогатяват непрекъснато. Търси и конкретни специалисти.
Емилияна Димитрова - председател на Националната агенция за професионално образование и обучение: Бизнесът иска да върви напред, но образованието е малко по-консервативно. Има нужда от професии, които са средно технически и работнически. Много често се говори за професиите асансьорен техник, много често се говори за професиите заварчици.
И на този фон 40 % от работодателите, които са готови да разкриват работни места, се нуждаят от хора именно с професионално образование, сочат изследвания.
Светлана Генова - старши учител по практическо обучение в Софийска гимназия по хлебни и сладкарски технологии: Натискаме силно. Разточваме. Хайде сега опитай ти.
Софийската гимназия по хлебни и сладкарски технологии в София има славно минало и несигурно бъдеще.
Светлана Генова - старши учител по практическо обучение в Софийска гимназия по хлебни и сладкарски технологии: Ние изпитваме глад за ученици. Едвам успяваме да съберем за две паралелки. Преди 5-6 години ние имахме към 900 ученика. Сега в момента са 250-270 човека.
Малък е процентът, които започват работа.
Професии без перспектива - така възприемат младите обучението на занаят в училище. Тези, които все пак избират професионалните гимназии рядко се реализират по специалността си.
Мариана Кукушева - председател на УС на Национален браншови съюз на хлебарите и сладкарите: В Европа и не само в Европа, в Америка, в Канада - всички държавни възпитаници всъщност декларират и имат ангажимента, законодателно изписан да имат три години реализация по специалността в съответния бранш. Оттам се появява конкурентноспособността в предлаганите оферти от страна на бизнеса.
Магдалена Станулова - главен експерт в Дирекция "Професионално образование и обучение'' в МОН: Това, че работодателите имат желание нашите ученици да останат при тях, би могло да стане по пътищата на взаимни договорености, а не по пътищата на налагане, на насилствено създаване на договори за неустойки или нещо друго.
Гладът за кадри дори води до екзотичната идея за внос на работна ръка от държави извън ЕС. А от бизнеса уверяват - заплащането е добро - средно по 840 лева на месец. В момента професионалните училища разчитат на партньорски фирми, които да вземат учениците на стаж. Мирослав не се плаши от статистиката. Има сериозни планове.
Мирослав Николов - ученик в 10 клас в Софийска гимназия по хлебни и сладкарски технологии: Ако успея след време да започна собствен бизнес, ще бъде доста добре за мен. Мисля си, че ще бъде доста трудно, защото конкуренцията определено е голяма, но стига да имаш желание защо да не стане.