Изпълнителният директор на БДЖ Йордан Недев подаде оставка. За "По света и у нас" той заяви, че е решил да си тръгне заради загуба на мотивация в последните седмици. Недев каза, че се е залъгвал, че заедно с транспортното и финансовото министерство работят в тандем. Той обаче уточни, че министър Московски винаги е подкрепял БДЖ. Спряната субсидия за националния ж.п. превозвач от министъра на финансите е допълнение към аргументите.
Знакова за кризата в БДЖ оставка - изпълнителният директор Йордан Недев напусна поста по собствено желание. От думите на Недев пред "По света и у нас" - стана ясно, че причината е разногласия с финансовото министерство. Още в началото на месеца в интервю за БНТ Йордан Недев намекна, че е готов да подаде оставката, след като финансовото министерство спря субсидията за БДЖ.
Доброволната оставка на Йордан Недев е първата на изпълнителен директор на БДЖ за последните 20 години. За "По света и у нас" Недев обясни, че причината е загубата на комуникация с финансовото министерство.
Йордан Недев - бивш изпълнителен директор на БДЖ:
- Загубата на комуникация с Министерство на финансите и нещата, които се случиха, малко ме разклатиха първоначално, защото за мен това бяха сигурни неща, на които аз можех да базирам някаква икономическа политика. Оттам насетне дойде впоследствие и от зам.-министъра на финансите, едно такова почти директно през медиите квалификация на нашия труд като мениджъри и като ръководители и специално на мене, че е можело по-добре да се случат нещата и можело е да си изплащаме всички задължения, а не да оставим държавата да покрива част от тях и това ме наведе на мисълта че има хора, които по-добре биха се справили.
Транспортният министър Ивайло Московски лаконично обясни, че е приел оставката на Недев.
Ивайло Московски - министър на транспорта:
- Приел съм му оставката.
БНТ: - Свързано ли е със състоянието на БДЖ? - Не, едва ли. Лични причини не значат състояние на БДЖ.
Недев заемаше поста на изпълнителен директор на БДЖ в продължение на година. По негово време бяха обявени мерките за реформиране на железниците, в това число и непопулярни решения - като намаляване на влакове по нерентабилни линии, съкращаване на 2 хиляди служители от системата и увеличаване на цените на билетите.
Мерките срещнаха сериозна съпротива от синдикатите и служителите в БДЖ - те стачкуваха в продължение на 24 дни, блокирайки влакове за часове през зимата. В началото на август Йордан Недев коментира, че дружеството за пътнически превози на БДЖ е заплашено от тотален фалит заради спряната от министъра на финансите субсидия от 14 млн. лева. Министър Дянков разпореди спирането й, защото БДЖ не изплаща заема си от Световната банка, взет през 1995 г., по който държавата е гарант.
След срещи, разговори и предоставяне на активи от сгради и почивни бази като обезпечение по заема, от Министерството на финансите преведоха на БДЖ субсидията за август, а за юли все още се очаква. Още след спирането н а субсидията в интервю за БНТ Недев намекна, че има намерение да се оттегли от поста си.
Йордан Недев - бивш изпълнителен директор на БДЖ /Архив 02.08.12 г./:
- Изглежда сме некадърни. Не се шегувам.
БНТ: - Доколкото долавям - сте на път да си подадете оставката ли? - Не е ли логично?
В следващите няколко месеца мястото на Недев ще заема настоящият финансов директор на БДЖ Велик Занчев.