Цели 45 години са минали от времето, когато за първи път обсъждат в София да се строи метро. Всичко започва през 1967 година. Проектът тогава е за подземен трамвай, както първоначално наричат метрото.
Цели 45 години са минали от времето, когато за първи път обсъждат в София да се строи метро. Всичко започва през 1967 година. Проектът тогава е за подземен трамвай, както първоначално наричат метрото.
Доц. Мартин Иванов, председател на Агенция "Архиви":
- И заедно със съветските другари през 1975 година се изготвя новата генерална схема, която описва в общи линии запазилите се и до ден днешен трасета на трите метролинии.
През 1977 година Тодор Живков полага подписа си под доклада за метрото. Подготовката обаче не върви гладко още от началото. Подземният трамвай среща сериозно обществено недоволство, изненадващо за условията на един тоталитарен режим.
Доц. Мартин Иванов, председател на Агенция "Архиви":
- Циркулирали са какви ли не градски легенди - имало опасност да пропаднат частни домове, да пропаднат и да се изгубят софийските минерални извори. Дори на този етап има сериозна пък вече опозиция от архитекти, които предлагат да се строи надземна скоростна железница по подобие на германските есбанове.
Алтернативният проект обаче се оказва прекалено скъп. Заплашва и да отхапе зелени площи от Борисовата градина, Южния и Западния парк, и да запуши Перловската река. Затова есбанът е изоставен и окончателно се дава път на метрото. Първата му линия обаче е завършена точно 20 години след първоначалния срок.
Доц. Мартин Иванов, председател на Агенция "Архиви":
- А според тази генерална схема, до 2000 година трябва да бъдат изградени и трите линии. А след това е трябвало да се пристъпи към една свързваща ги околовръстна линия, която да очертава границите на идеалния център.
Архивите показват, че още преди 25 години е планирана нещо като ПиАр кампания около строежа на метрото. Любопитно е, че в този документ изрично е посочено да се отбележи ръководната роля на БКП, както и съветски опит.
В последствие българските специалисти се ориентират и към опита от Канада, Великобритания, Австрия и Западен Берлин. Половината от първата отсечка е трябвало да струва милиард и 200 милиона лева сегашни пари. Сагата с метрото напомня сагата с магистралите и според служителите в Държавния архив заслужава да бъде разказана в музей.