Комисията за защита на потребителите е открила неправомерни и неравноправни клаузи в общите условия на всички 25 банки у нас, отпускащи кредити на физически лица. Основното нарушение на правата на потребителите е промяната на лихвения процент по кредитите без ясни критерии за това, а понякога и само по преценка на банката без обявени причини.
Комисията за защита на потребителите е открила неправомерни и неравноправни клаузи в общите условия на всички 25 банки у нас, отпускащи кредити на физически лица. Основното нарушение на правата на потребителите е промяната на лихвения процент по кредитите без ясни критерии за това, а понякога и само по преценка на банката без обявени причини.
При тази най-мащабна досега проверка на банковия сектор е констатирано още, че редица банки са определяли лихви за забава при просрочени вноски, без да се съобразяват със законовата уредба.
Веселин Златев - председател на Комисията за защита на потребителите:
- Така например върху непогасените в срок суми се начисляваше обезщетение за забава в размер на договорената лихва + надбавка от 10 % годишно. Това поставяше в неравноправно положение кредитополучателя тъй като има летва, до която може да достигне това обезщетение заради забава. Тя се определя с постановление на МС всяка година.
Освен това банките са налагали допълнителни обезпечения по вече отпуснати кредити. Позволявали са си и да изискват предсрочно погасяване по 2 договора за кредит, ако само по единия е имало забава на плащанията.
След тази проверка 21 от банките са приели указанията на Комисията и са променили общите си условия, една от тях се е наложило да ги поправя отново, а три са поискали удължаване на срока за промяна.
По думите на председателя на Комисията за защита на потребителите, до 10 октомври и при тях промените трябва да станат факт. В противен случай Комисията ще заведе съдебни искове.
Веселин Златев - председател на Комисията за защита на потребителите:
- Благоприятните условия, които ще се приемат с настоящите коригирани общи условия ще действат и за вече заварените сключени договори.
Нашият апел към българския потребител е първо да събере всички необходими условия по тази т.нар. преддоговорна информация. Иначе действаме на сляпо, на доверие и малко неграмотно.