България има потенциал да изнася биопродукти, ако държавата инвестира в производството им. Заключението е на Българската стопанска камара. Оттам съветват страната ни да настоява за повече европейски средства през следващия програмен период. Засега за повечето българи биопродуктите остават скъпи и недостъпни.
България има потенциал да изнася биопродукти, ако държавата инвестира в производството им. Заключението е на Българската стопанска камара. Оттам съветват страната ни да настоява за повече европейски средства през следващия програмен период. Засега за повечето българи биопродуктите остават скъпи и недостъпни.
Домашен хляб, мед или кисело мляко. Това са част от българските продукти, които могат да ни изкушат в модерните биомагазини. Силвия споделя обаче, че голяма част от храните все още се внасят.
Силвия Иванова - консултант в биомагазин:
- Имаме българска лютеничка. Сирена, кашкавали от стари български породи каракачански овце. И разбира се, включвам в това число и нас като производители на хляб.
От БАН също са нащрек как се развива пазарът на биопродукти. Готови са да предложат нови сортове домати, малини, семена и водорасли от биомаса. Но напомнят, че зад думичката био трябва наистина да стои продукт без химикали и пестициди.
Проф. Снежанка Дончева - Институт по физиология на растенията и генетика, БАН:
- Фермерът трябва да осигури условия, в които да има един затворен кръг. Започва от отглеждането на растенията по методите на биологичното земеделие. Значи той гарантира храненето на животните с биологична храна. Освен това животинският тор, който се получва в тази ферма, може да се използва за наторяване на самите растения.
А ако искате например да отглеждате биокартофи, трябва да забравите за пестицидите и да се борите с колорадския бръмбар на ръка. Така на практика пътят на един биопродукт от фермата до магазина се оказва сложен и скъп. Едва половин процент от земеделските продукти у нас се считат за био. А междувременно пазарът в Европа непрекъснато се разширява.
Проф. Димитър Хаджиниколов - фондация "ФАЕЛ":
- Ние не може да искаме нашите производители да произвеждат, а да не могат да продават. И тук е ролята на държавата, и тук е нашата идея да има комплексна стратегия за насърчаване на биоземеделието, която да почва от нивата и да свършва до магазина. И то не българският магазин, а европейският магазин.
А че търсене има, няма спор. Европейците консумират около 40% от биопродуктите в света. Китайците пък увеличават износа на биопродукти над 100 пъти през последните няколко години. Ако се доверим на цифрите, току-виж и българските екологични сортове да намерят място на европейския пазар.