Упорити слухове за скорошен фалит на БДЖ плъзнаха след като на интернет-страницата на Министерството на транспорта се появи проект за промени в Закона за железопътния транспорт. Ако бъдат приети от Народното събрание не само ще се отмени забраната НКЖИ да извършва превози, но и ще му се вмени задължението да се пребори с пътуването гратис. Според единодушното мнение на експерти това означава вливането на "Пътническите превози" на БДЖ в НКЖИ.
В момента БДЖ условно може да се раздели на три части - холдинг, звено за пътнически превози и друго за товарните превози. Ако евентуалното присъединяване на пътническите превози към НКЖИ стане факт, това може
да проправи пътя към някакъв вид несъстоятелност или дори ликвидация на "Холдинг БДЖ", единодушни са експертите.
От транспортното министерство не успяха да коментират предложението си за съдбата на железницата, тъй като вчера и днес единственият упълномощен за изява пред медиите зам.-министър бил претрупан от служебни ангажименти. Многократните опити на "По света и у нас" да получи коментар от засегнатите от евентуалните промени - БДЖ и НКЖИ бяха посрещнати с мълчание или с уговорката, че е рано за дискусия. Затова пък противно на очакванията от синдикатите подкрепиха Транспортното министерство. Те не се опасяват, че ако бъде приета промяната, това ще остави на улицата още железничари.
Петър Бунев - председател на Синдиката на българските железничари, КНСБ: "Мисля, че не би трябвало да доведе до съкращения, тъй като хората вече са намалени прекалено много, дейностите също ще бъдат отделни,
защото директивата и законът няма да позволят едно преплитане най-вече на финансовия ресурс, но ще доведе до подобряването на услугата със сигурност!"
Бившият шеф на БДЖ Йордан Недев коментира, че предложението на транспортното министерство е дългоочаквано и логично. По повод съмненията, че поправката в закона проправя пътя към ликвидация Недев
обясни, че това е за добро.
Йордан Недев - финансист и бивш изп. директор на БДЖ: "За мене едно дружество, което е първо неефективно и второ руши стойност, категорично не трябва да съществува! Тоест аз съм радетел за това идеята ликвидация на такъв тип дружества и в частност "Холдинг БДЖ" още от рано миналата година, бих казал!
Според Недев евентуална ликвидация няма да отърве приемника на БДЖ и НКЖИ от това да върне поне част от дълговете от над 700 млн. лева. Той отхвърли твърдения на ж.п. служители, че след оставката си в края на
август е станал част от компания, на която БДЖ дължи десетки милиони лева. Той уточни, че е имал предложения да стане консултант още в деня, когато сдал поста, но е отказал.