Между три и пет хиляди пътници в Пловдив ще останат без обичайния си транспорт – маршрутния, заради плановете на общината да не подновява договора на превозвачите. Промяната в схемата е продиктувана от предстоящото въвеждане на електронната система за...
Между три и пет хиляди пътници в Пловдив ще останат без обичайния си транспорт – маршрутния, заради плановете на общината да не подновява договора на превозвачите. Промяната в схемата е продиктувана от предстоящото въвеждане на електронната система за управление на градския транспорт. Очертава ли се транспортна криза в Пловдив – ще разберем от екипите на БНТ2 там.
От август маршрутните таксита вече няма да минават през централната градска част, а ще се ориентират да возят пътници до близките села от съседните общини Марица и Родопи. И то само от и към една определена точка под тепетата. Мястото на тази спирка за всяка маршрутна линия тепърва ще бъде обсъждано, но изборът ще стане с предстоящия за реализиране голям транспортен проект на града. Очаква се в него маршрутните линии да допълнят общата транспортна схема.
От 2015-та година след реализиране на проекта за електронно таксуване в градския транспорт, който е финансиран с европейски средства, община Пловдив ще управлява изцяло продажбата на карти и билети и ще заплаща на километър пробег на превозвачите. Не трябва да се създава изкуствена конкуренция, да се дублират линии и да се препокриват маршрути.
Кметът на Пловдив Иван Тотев каза, че в момента има 10 линини с маршрутки, които за голямо съжаление не решават допълнителни задачи, те просто препокриват в голяма степен автобусните линии. Собственикът на транспортна фирма Валери Лозанов отхвърли това твърдение. Той каза, че има транспортна схема и графици, които се спазват.
Хората определят маршрутките като маневрени и удобни. Те смятат, че премахването им ще е трудно за хората без карти.
Договорът за маршрутните линии изтича през месец август. До края на май най-късно трябва да бъдат подготвени условията и да се обяви обществена поръчка за новите линии. Със сигурност обаче те няма да минават през централната градска част.
Новата транспортна схема на Пловдив ще бъде изцяло променена. Целта е да се избегне нелоялната конкуренция и опасните ситуации, които сега могат да се видят, наример един автобус изпреварва друг в тунел, за да стигне по-бъзо до спирката и хората на нея. Всичко това предстои да бъде реализирано. През септември трябва да влезе в сила новия договор с превозвачите по маршрутните линии. За Пловдив те трябва да останат само шест. Засега собственикът на маршрутките Валери Лозанов не е сигурен дали ще участва в новия конкурс преди да е видял условията. Ако бъдат намалени линиите, каквито са плановете на общината, той твърди, че ще се наложи да съкращава шофьори, а крайните потребители на услугата според него ще бъдат най-потъвпевши.
автор: Димитър Димитров и Мариела Хубинова