ИЗВЕСТИЯ

Моите новини

ЗАПАЗЕНИ

Интернет измамите се увеличават

bnt avatar logo от Таня Илиева
A+ A-
Чете се за: 01:26 мин.
У нас

Измамите в онлайн търговията най-често са при продажбата на автомобили втора ръка и фалшиви маркови дрехи и парфюми. Това сочи анализът на Европейския потребителски център у нас.

интернет измамите увеличават

Измамите в онлайн търговията най-често са при продажбата на автомобили втора ръка и фалшиви маркови дрехи и парфюми. Това сочи анализът на Европейския потребителски център у нас.

Оттам, както и от Комисията за защита на потребителите отчитат значителен ръст в потребителските жалби именно за проблеми при онлайн пазаруване. Оказва се, че случаите, при които става въпрос за измама, са изключително малко - за сметка на това обаче с минимален шанс за разкриване. Затова експертите съветват предварително да проверяваме търговеца.

Само от началото на тази година жалбите на недоволни потребители от онлайн покупка са двойно повече спрямо 2011-та. Най-често оплакванията са свързани с дефектна стока или разминаване между поръчка и доставка - например вместо черни, потребителят получава кафяви обувки.

От Комисията за защита на потребителите припомниха, че всеки има право в рамките на 7 работни дни от доставката на продукта, да се откаже от него без никакви основания и да получи обратно парите си.

Иван Бъчваров - гл. секретар КЗП: - 7 работни дни, искам това да подчертая от получаване на стоката, защото сме имали търговци, които злоупотребяват, че можело да е седем дни след поръчката - многократно подчертавам, че са седем работни дни след получаване на стоката.

Около половината от жалбите през последната година са приключили успешно за потребителите, когато обаче става въпрос не за нелоялна практика, а за целенасочена измама - шансовете за разкриването й са минимални. Тогава потребителските асоциации са безсилни и случаят се прехвърля към полицията.

Като пример за измама в 99% от случаите, от европейския потребителски център посочиха вид посреднически фирми. Най-често става въпрос за автомобил обявен за продажба в Интернет платформа от страна извън Европейския съюз, а за гарант по сделката се включва трета фирма, която обещава доставката безпроблемно в Европа.

Игнат Арсенов - директор "Европейски потребителски център": Потребителят се изкушава от по-ниската цена, решава да купи колата и впоследствие го въвеждат в измама, че ще му я доставят, а се оказва, че няма никаква кола за продан, а част от парите отиват при търговеца, след което търговецът изчезва.

Такива случаи са изключително трудни за доказване, затова експертите съветват потребителите предварително да проучат онлайн търговеца, към когото са се ориентирали. Съветват да не се доверяваме на новопоявили се сайтове, както и да внимаваме дали при плащане с кредитна карта данните се изпращат по защитен линк - на които обикновено е изобразено катинарче.

Все пак в случаите на измама, когато потребителят е използвал кредитна карта, той може да възстанови сумата, която е платил именно чрез застраховката на картата от банката издател.

ТОП 24

Най-четени

Водещи новини

Product image
Новини Чуй новините Спорт На живо Аудио: На живо
Абонирай ме за най-важните новини?