В началото на следващата седмица се очаква в парламента да започнат дебатите по проектозакона за училищното образование. При обсъждането му в специализираната комисия най-проблемни се оказаха текстовете за задължителната детска градина за 4-годишните, държавната субсидия за частните училища и преобразуването на математическите гимназии в средни училища.
В началото на следващата седмица се очаква в парламента да започнат дебатите по проектозакона за училищното образование. При обсъждането му в специализираната комисия най-проблемни се оказаха текстовете за задължителната детска градина за 4-годишните, държавната субсидия за частните училища и преобразуването на математическите гимназии в средни училища.
По всяка вероятност до края на мандата на това правителство ще има нов образователен закон. При предварителните обсъждания депутатите не приеха учениците от 5 клас да преминават в шести с една двойка при положение, че имат успех над 4.00. Такава беше препоръка на Европейската комисия.
На въпрос защо депутатите не са харесали предложението заместник-министърът на образованието, младежта и науката Милена Дамянова отговори: "Това е тяхно решение. Все още, очевидно, нашата система е устроена по друг начин. Но за мен е важно, че те приеха нашите аргументи по отношение на началните класове, защото там действително е важно, когато едно дете има пропуски, ние да работим допълнително с него, а не да го караме да повтаря класа."
Така в началния етап - до 4 клас, не се повтаря, до трети клас - оценките са само качествени.
Друг голям дебат се оформи около задължителната забавачка на четиригодишните, която ще стартира от 2016-2017 учебна година. Родителски организации възразиха, че децата са много малки на тази възраст, още повече, ако се наложи заради липса на място, да бъдат не в детска градина, а в училище. Затова в закона като преходна разпоредба беше записана национална програма за подпомагане на общините при откриването на нови детски градини. Аргументите на министерството.
"Няма как едно дете на 4 години да развие социални умения и да се социализира, да се научи да работи в екип, когато то бива отглеждано вкъщи от родителите си. И нека да подчертаем, че и в момента 80 % от четиригодишните деца всъщност са в детските градини, т.е. ние не правим нещо, което е по-различно", изложи аргументите на Образователното министерство Дамянова.
Според нея с думата "задължителна" всъщност ще се засили ангажимента на държавата към тези деца, като се увеличи стандарта за издръжката им.
Друга дискусионна тема бяха математическите гимназии с прием в 5 клас. Повечето от тях решиха да го запазят и вече ще се наричат Средни математически училища. Освен това приемът там ще се регулира от държавата и ще става не чрез изпит, а чрез олимпиади и математически състезания.
Дебати имаше и дали частните детски градини и училища да получат пари от държавата. Това ще се случва от 2016-17 година, като тези училища са обещали да не взимат от родителите пари за дейности, финансирани от държавата.