Тихата революция на Йоресун. Един от най-натоварените морски пътища. Протокът, който разделя датския остров Шеланд от южната шведска провинция Сконе. И който свързва Балтийско със Северно море и Атлантическия океан. Дотук с географията. Протокът се вписа смело в историята с електрическите фериботи, които изместиха дизеловите.
This is a modal window.
Кристиан Андерсон, гл. инженер: Най-важното е, че този ферибот е преработен от конвенционален дизелов в електрически морски съд с батерии. И тази модификация беше направена за около 8 седмици.
Конверсията, позната при автомобилите и автобусите, се оказва успешна и при фериботите. Задвижването им изисква сериозен заряд.
Кристиан Андерсон, гл. инженер: Батериите са с капацитет от 4,1 мегавата.
През протока между Дания и Швеция годишно преминават 2 милиона плавателни съда. Пътниците са над 7 милиона. Преработването на фериботите в електрически не нарушава трафика, нито времето за пътуване.
Кристиан Андерсон, гл. инженер: При нормален режим ние зареждаме за 5 и половина минути в Дания и за 9 в Швеция. Зарядната система е напълно автоматизирана. Ето, може да видите, когато корабът напуска пристанището, роботът се прибира автоматично.
Разлика в пътуването все пак има.
Кристиан Андерсон, гл. инженер: При маневри механиката и витлата реагират много по-бързо на командите, тъй като става въпрос за електричество. Това е една от малките промени.
Енергията, която използват фериботите, идва от вятъра и водата.
Кристиан Андерсон, гл. инженер: Зареждаме изцяло със зелена енергия.
Изчисленията показват, че благодарение на подмяната на дизеловите с електрически фериботи, шведите и датчаните са спестили 28 хиляди тона въглероден диоксид на атмосферата за една година. Убедителни резултати, които чертаят още по-широк път за навлизане на електричеството в корабоплаването.