България отдавна няма крайбрежно плаване в точния смисъл на тази дума. Транспортът с морски комети отиде в историята, но днес други форми на плаване се опитват да привлекат интереса на туристите. Какво е необходимо, за да се развива тази форма на...
България отдавна няма крайбрежно плаване в точния смисъл на тази дума. Транспортът с морски комети отиде в историята, но днес други форми на плаване се опитват да привлекат интереса на туристите. Какво е необходимо, за да се развива тази форма на туризъм.
Пътуването с морски комети преди около 20 години беше голяма атракция. Корабите на подводни криле пътуваха цял ден от юг на север и обратно. Сега само 2 такива комети се стараят да поддържат линията Несебър-Созопол и то през ден. Няма ги вече и малките крайбрежни корабчета с 20 рейса дневно.
"Когато в България работеха хидробусите, малките круизни корабчета и кометите, имаше малки кейчета, които бяха собственост на параходство БМФ, тоест на държавата", ракзаза к.д.п. Стоян Ангелов, капитан на ветроход.
От няколко години собствениците на фирмите за яхтени круизи предлагат и разходки с ветроход из Варненския залив. Това е широко разпространена форма край Малта и Кипър, но у нас проблемите са повече.
"Само те имат още една екстра, спират на някои места и хората имат възможност да влизат в морето и да се къпят, ние това нещо не го предлагаме, забранено е по закон при нас", обясни к.д.п. Стоян Ангелов.
"Липсата на много марини и на много интересни места, събрани на кратки разстояния, е причината да ходят в чужбина", обясни Никола Костов, мениджър на яхтена фирма.
Нужни са не само законодателни промени, но и солидни инвестиции, за да се възстанови крайбрежното плаване, казват експерти.