По два нови проекта - за драгиране на фарватера и за купуване на нов маркиращ кораб, започват да работят Министерството на транспорта и Агенцията за проучване и поддържане на река Дунав. Вече са обявени процедурите. Целта е да се подобри корабоплаването в българския участък на реката, който е сред най-тежките.
По думите на министър Христо Алексиев, през изминалия рамков период са инвестирани 40 милиона лева за подобряване на условията за речното и водно корабоплаване. Въпреки това българският участък на Дунав, особено при ниски води, остава един от най-тежките за преминаване. Затова през този програмен период европейските средства ще бъдат насочвани към удълбочаване на фарватера, изграждане на буни, укрепване на бреговете. Единият проект е за драгиране на критичните участъци на река Дунав, а другият - за нов маркиращ кораб.
Христо Алексиев - министър на транспорта
„Стойността, мисля, че за около 7 милиона лева. Самото драгиране е за три години. В самата процедура е предвидено, ако се появят и нови критични участъци, и те да бъдат драгирани в рамките на тази процедура.”
Европейският координатор за коридора „Рейн-Дунав” Карла Пейс, която днес стана кръстница на хидрографския кораб, пожела през 2018 година новите плавателни съдове вече да са в Русе и проблемите с корабоплаването да бъдат по-бързо решени. Каквато е и задачата на „Дунав 1” - той разполага с апаратурата, която позволява да се предвидят потенциални изменения в корабоплавателния път и съответно да се реагира, преди да е нужно спиране на движението.
Павлин Цонев – изпълнителен директор на Агенция за преучване и поддържане на река Дунав
„Нашата цел е да направим корабоплавателния път достъпен за всички, които се занимават с бизнес, тези, които се занимават с туризъм, и да можем да гарантираме повишените изисквания към габаритите на корабоплавателния път и увеличения трафик.”
По традиция гърлото на бутилката от шампанското и кръщелното свидетелство бяха предадени на капитана, за да бъдат съхранявани на новия кораб „Дунав 1”.