ИЗВЕСТИЯ

Моите новини

ЗАПАЗЕНИ

ЕК: Такса "празен стол" нарушава европейското законодателство

Чете се за: 01:03 мин.
Икономика

След като собственик на ресторант в Созопол начисли такса "празен стол", за което ще бъде глобен, и обясни, че това е европейска практика, решихме да проверим как стои въпросът в Европа. Собствениците на ресторанти би трябвало да информират предварително клиентите си, ако налагат такса за неявяване при направена резеравация, това обясниха от Европейската комисия след запитване на "По света и у нас". Такава такса не е незаконна според Европейската директива за нелоялни търговски практики.

Субтитрите са автоматично генерирани и може да съдържат неточности.

Ако резервирате маса в ресторант по телефона или онлайн и ви предупредят, че при неявяване сте длъжен да платите неустойка, тогава, според европейските закони, правата ви на потребител не са нарушени. Освен, ако не прецените, че сумата, която трябва да платите е несъразмерно висока и решите да я оспорвате. Българският случай с т. нар. такса "празен стол" обаче нарушава европейското законодателство, защото клиентите не са били предварително информирани, обясниха от ЕК за "По света и у нас".

В Белгия ресторантите имат право да налагат такса за неявяване. Затова, когато правите резервация он-лайн или по телефона, може и да поискат номера на кредитната ВИ карта. Според белгийските закони обаче вие също имате право на обезщетение от страна на ресторанта, ако например сте резервирали за петима, а ви предоставят маса само за четирима.

Отскоро една от големите интернет платформи, която обработва над 1200 резервации на ден, въведе практиката със задължителна предплата. Сумата е различна, и зависи от това в коя ценовата категория попада заведението, където искате да вечеряте. Капарото варира от 20 до 100 евро на човек.

В Холандия ресторантьори също се оплакват, че неявяването след направена резервация носи огромни загуби за бранша. Според изчисления, направени от Холандската организация на ресторантьорите, заведение от категорията на Мишлен, губи от 10 000 до 25 000 евро годишно от неявяване на клиенти. Проблемът е толкова сериозен, че ресторантите са изготвили помежду си черен списък с несериозни клиенти, защото често се случва клиенти да резервират в няколко ресторанта наведнъж и да не явят.

Ако прецените, че вашите права като потребители са били нарушени, Еврокомисията съветва да сезирате националната организация за защита на потребителите. Можете обаче да се оплаче че и директно в Брюксел в Европейския потребителски център. Ако пък става дума за онлайн резервация, винаги може да напишете оплакване на платформата за онлайн услуги, която вече има и български вариант.

Свързани статии:

КЗП: Таксата празен стол е административно нарушение
КЗП: Таксата "празен стол" е административно нарушение
Касова бележка, публикувана в социалните мрежи предизвика масирани...
Чете се за: 01:12 мин.
Николина Ангелкова: Недопустимо е да се събира такса празен стол
Николина Ангелкова: Недопустимо е да се събира такса "празен стол"
Касова бележка, публикувана в социалните мрежи предизвика масирани...
Чете се за: 00:47 мин.
Извършена е проверка на заведението в Созопол
Извършена е проверка на заведението в Созопол
НАП, КЗК и Министерството на туризма извършиха снощи проверки в...
Чете се за: 00:46 мин.
Борисов разпореди проверка на заведение, начислявало такса за незаети места
Борисов разпореди проверка на заведение, начислявало такса за незаети места
По разпореждане на министър-председателя Бойко Борисов, министърът...
Чете се за: 00:14 мин.

ТОП 24

Най-четени

Водещи новини

Product image
Новини Чуй новините Спорт На живо Аудио: На живо
Абонирай ме за най-важните новини?