В разгара на лятото проблеми с полетите могат да вгорчат всяка отпуска. Жалбите в Главна дирекция „Гражданска въздухоплавателна администрация“ срещу авиокомпании са се увеличили. Международно проучване за миналата година, направено сред 11 хиляди пътници от осем държави, показва, че един на всеки 4 полета се забавя, а всеки десети пътуващ е с повреден или загубен багаж.
This is a modal window.
Въпреки че все повече потърпевши търсят правата си, все пак остава голям процентът на тези, които не знаят в какви ситуации могат да настояват за обезщетение.
Закъснял полет и чакане, което често ни изглежда безкрайно и то точно когато бързаме за бизнес среща или по време на така чаканата отпуска. Неприятно, но все по-често срещано. Според статистиката, но и според личните разкази на хората.
Светла Андреева: Имахме забавяне на полета два часа. Нямахме никакви проблеми - в смисъл - уведомени бяхме, предлагаха закуски, за пиене напитки имаше. Честно казано не [ни знаехме правата].
И така 75% от пътниците, чиито полети са закъснели повече от 3 часа, не са получили обезщетение, сочи международно проучване. Първото, което пътникът трябва да направи, е да подаде жалба към превозвача.
Людмила Тренкова, началник отдел „Mеждународно струдничество“, ГД ГВА към Министерство на транспорта: Ако в срок от 6 седмици до 2 месеца въздушния превозвач не отговори или отговорът, който е изпратил на пътника, не е удовлетворителен, тогава той може да се обърне към нашата въздухоплавателна администрация, когато събитието се е случило на летище на територията на Република България.
При закъснение - повече от 5 часа - всеки има право да се откаже от пътуването и да настоява за възстановяване на парите за билета.
;Анулирането и отмяната на полет води след себе си още цял куп загуби - изпускане на влакове и автобуси, резервации в хотели, предплатени услуги. За тях компенсация няма. Пътуващият има право само на обезщетение от 125 до 600 евро.
;Авиокомпанията би се спасила от подобни плащания ,ако предупреди клиентите си за анулирането 14 дни по-рано или предложи друг маршрут с часове, близки до първоначалните.
При анулиран полет нямаме право на обезщетение, ако:
За нормална практика в авиацията се приема и продажбата на повече билети, отколкото е капацитетът на самолета, обяснява адвокат Александър Иванов.
Александър Иванов, адвокат: Когато няма достатъчно места, се предлага на доброволци да си отстъпят местата, като доброволците трябва да знаят, че трябва да им предложат някакво обезщетение, компенсация, а не просто на добрата воля. Ако няма нито един доброволец, превозвачът вече може свободно да си избере кого да не допусне и пак ще плати същото.
Не са редки случаите и с непристигнал багаж.
Мария Маринова: Имах проблем само веднъж в Рим със загубен багаж и след това ми го доставиха на място там, където работех. Даже ми бяха изчезнали неща от багажа, но нищо не направих.
Ако багажът така и не дойде, авиокомпанията трябва да плащан на килограм - средно около 20 евро. Когато се стигне до обезщетение за каквото и да било, все по-често вместо пари авиокомпаниите предлагат ваучери за други пътувания.
Александър Иванов, адвокат: Ако пътникът не е съгласен, не може да бъде принуден. Ако им предлагат нещо друго, то нормално е да е на по-висока стойност. Примерно, ако е 250 евро обезщетението, да им дадат ваучер за 300.
Два месеца е срокът, в който от авиокомпанията трябва да отговори на жалбата на своя клиент. В противен случай я грози глоба или съдебен иск.