Пътищата трябва да се проектират според интензивността на трафика за период от 30 години. Това предвижда нова наредба на регионалното министерство. Въвеждат се и пакет от мерки, които трябва да повишат сигурността на пътя. Наредбата ще бъде задължителна при проектирането на нова инфраструктура, както и при основен ремонт или реконструкция на съществуващата пътна мрежа.
Новите изисквания ще завишат цените на пътното строителство. Според експертите обаче по този начин ще се движим по-безопасно.
Въвеждат се например по-добри отводнителни системи на пътното платно. Целта е да се избегне събирането на вода и създаването на условия за така наречения "аквапланинг". В участъците с по-сложно движение ще се поставя осветление за осигуряване на по-голяма видимост. Предвидени са и зони за безопасност.
Проф. Румен Миланов, катедра "Пътища" УАСГ: Обезопасяването има различни форми, но едно от най-традиционните е разполагане на мантинели, които да предпазват при челни удари в тези препятствия.
На магистралите зоната трябва да е широка 16 метра. При второкласните и третокласните пътища са предвидени 8 метра. Промени има и при наклоните на виражите. Подобренията ще осигурят по-добро сцепление при завоите. Увеличена е и широчината на банкета. Актуализираните норми са взаимствани от германски експерти.
Проф. Румен Миланов, катедра "Пътища" УАСГ: Това не е панацея за тези, които при проектиран завой за 120 километра в час той минава с 200 км в час - явно е къде ще спре. Нашите норми, може би, поне от 50 години са почти копие на нормите на ФРГ. А защо тогава пътищата не изглеждат като тези в Германия. Ние много изоставаме в системата на поддържането.
Според експертите новите изисквания ще намалят тежките катастрофи.