Зачестилите катастрофи през последните месеци с млади шофьори, наложиха обсъждането на нови правила за обучение в автошколите. Предложените промени обаче разделиха инструкторите. Част от бранша днес протестира в София и Силистра, докато техни колеги от съсловните организации отказаха да ги подкрепят. Още за проблема от Николай Минков.
This is a modal window.
Готвената нова методика за практическото обучение в автошколите предвижда увеличаване броя на часовете за кормуване от 31 на 42. Преди всеки час за шофиране инструктор и обучаем ще си правят обща снимка, за да докажат, че няма фиктивно надписване на часове, а маршрутcj на автомобила и изминатите километри ще се записва чрез GPS.
За първи път се предвижда нощно шофиране, както и кормуване в силен трафик, на магистрала и в мъгла. Срещу готвените от ДАИ промени се обявиха автоинструктори, които излязоха на протест в София и Силистра. Те инициираха и подписка срещу новите правила, която ще бъде връчена на министерствата на транспорта и на образованието. Част от бранша обаче се разграничи от исканията на своите колеги.
От ДАИ обясниха, че практическото въвеждане на новата методика в автошоклите ще отнеме около половин година.
;Маргарита Тончева е инструктор от 20 години. Днес тя отмени часовете за кормуване с курсисти, за да протестира срещу предлаганите промени в методиката за обучение.
Маргарита Тончева, автоинструктор: Не желаем да бъдем заснемани. Не желаем също да се увеличават часовете ни, защото 70 % от водачите вземат своя шофьорски курс от първия път. Съгласна съм да има нощно кормуване и сега се провежда. Окей, нека да караме, но тези 3 часа са абсолютно излишни. На какво ще ги научим, как да превключват от дълги на къси?
Стоян Стоянов: Не може те да ни засенмат без наше съгласие. Така се нарушава правото и на курсистите и на нашето.
От Асоциацията за квалификация на автомобилистите не подкрепиха протеста на колегите си с аргумент, че новите правила ще изсветлят сектора.
Експерти по пътна безопасност обаче имат забележки към готвените промени в методиката и адресираха критиките си към ДАИ.
Алекси Стратиев, експерт по пътна безопасност. Не се набляга изобщо на изпитвачите, защото изпитвачът е човекът, който дава права на кандидат водача - не инструкторът и не часовете, които той се обучава.Той и в момента може да си вземе допълнително над тези 30 часа- 5,10,15, колкото реши срещу заплащане, но изпитвачът е решаващата фигура в тази правоспособност, която получават кандидат водачите.
От ДАИ заявиха, че само чрез електронна система могат да упражнят ефективен контрол върху часовете по кормуване и качеството на обучение.
Бойко Рановски, изп. директор на ДА "Автомобилна администрация": Не може 100 служители на агенцията, които имат контролни функции да проверяват над 900 учебни центъра. Фирми, които са нелоялно на пазара, които предлагат дъмпингови цени, те не дават необходими брой часове на обучаемите, което води до пускане на улицата на неподготвени водачи. Тези фирми, които обявяват цени за 200 лв. на курс, всички знаят, че това са фирми, които икономисват от качеството на обучението.
От ДАИ увериха, че няма да въведат новите правила, ако преди това не се постигне пълно съгласие между бранша и контролните органи пряко ангажирани с обучението на бъдещите шофьори.