ИЗВЕСТИЯ

Моите новини

ЗАПАЗЕНИ

По-строги правила за търговските вериги

bnt avatar logo от Репортери: А. Зонкова, Д. Димитрова; Оператори: С. Ангелов, П. Иванов
A+ A-
Чете се за: 01:24 мин.
У нас

Големите търговски вериги предупреждават за увеличение на цените на хранителните продукти, ако бъдат приети на второ четене в парламента промените в Закона за защита на конкуренцията, по-известен като Закон за търговските вериги. Представители на...

По-строги правила за търговските вериги

Големите търговски вериги предупреждават за увеличение на цените на хранителните продукти, ако бъдат приети на второ четене в парламента промените в Закона за защита на конкуренцията, по-известен като Закон за търговските вериги. Представители на хипермаркети обясниха, че все още никой не може да изчисли колко голямо ще бъде увеличението.

Промените в Закона за защита на конкуренцията, приети на първо четене, имат за цел да подкрепят българските производители. Предвижда се за тяхно облекчение да отпаднат сега съществуващите такси за реклама в търговския обект и разположението на стоките върху стелажите. Комисията за защита на конкуренцията пък ще следи за договорите, които се подписват между производителите и собствениците на търговски вериги. Според големите търговските вериги, обаче, това ще доведе до увеличаване на административните разходи води, и оттам до оскъпяване на продуктите.

Йордан Матеев, директор на Сдружението за модерна търговия: "Въвеждат се регулации, които са неясни, с големи глоби, с голяма административна тежест. Накрая се стимулира търговецът да избере чужди произодители."

Глобите, които ще налага Комисията за защита на конкуренцията за неспазване на закона, ще бъдат в размер на 10 % от годишния оборот на търговската верига. Проблем ще се създаде и със стоките, които се произвеждат по поръчка на търговската верига.

Милена Драгийска-Денчева - управител на голяма търговска верига: "Ако производител Х прави за верига У определен продукт под собствената марка на веригата У, но той произвежда и други продукти подобни под своя марка, веригата няма право, според новия закон, да откаже да продава всичките 10-12 продукта, които производителят произвежда."

На друго мнение са дребните производители, които предпочитат външни пазари пред хипермаркетите у нас. Вече 13 години Пламен Калинов от Русе произвежда сок и вино от арония. Предпочита да изнася продукцията си за Япония, Австралия и арабския свят, но не и да я предлага в големите хипермаркети, защото има горчив опит от предни години.

Пламен Калинов – биопроизводител: "В нашия бранш за биопроизводство и здравословни храни загинаха малките производители, които внасяха в големите вериги, защото по някакъв начин парите, които им дължаха големите вериги, се стопиха с реклама и други похвати."

Промените в закона ще забранят и доставчиците като посредници между търговци и производители.

Йордан Матеев, директор на Сдружението за модерна търговия: "Разходът от това да откараш стоката в един централен склад е много по-малък от това да откараш стоката в 100 магазина!"

Търговските вериги настояха още за създаване на така наречената „помирителна комисия“ към министъра на земеделието и храните, която да разрешава възникнали спорове между търговци и производители.

ТОП 24

Най-четени

Product image
Новини Чуй новините Спорт На живо Аудио: На живо
Абонирай ме за най-важните новини?