Пренареждат жълтите павета в София. От Столичната община са възложили на работниците да ремонтират участъците, където има най-големи неравности. Това се налага, за да може Военният парад на 6-ти май, да премине по гладка настилка. Най-проблемният...
Пренареждат жълтите павета в София. От Столичната община са възложили на работниците да ремонтират участъците, където има най-големи неравности. Това се налага, за да може Военният парад на 6-ти май, да премине по гладка настилка.
Най-проблемният участък, където пътната настилка е в доста окаяно състояние, а паважът е поддал и хлътнал, е пред Народното събрание. Според работниците жълтите павета се пренареждат трудно, защото има тънкости в реденето, които много от младите майстори не са усвоили. Жълтите павета са внесени от Будапеща и са поставяни близо две години - през 1907 и 1908, за да може столицата ни да придобие европейски вид. Сега учени от БАН, УАСГ и МГУ работят по проект, с който в България да започнат да се произвеждат същите павета като оригиналните, докарани от Австро-Унгария преди 100 години.
"Уникалното на павета са техните много високи механични показатели - не случайно са издържали над 100 години", каза проф. Александър Карамановот Институт по физико-химия към БАН.
Екипът от учени вече е разкрил структурата, съставът и физичните свойства на жълтите павета. Получени са и лабораторни образци със същите храктеристики и цвят на павето - отпреди 120 години.
"Структурата е същата. Това показва анализът от сканираща електронна микроскопия и ренгенов микроанализ. Виждат се изключително финна кристална структура от порядъка на големина на кристарлитите 1-2 микрона - именна тази финна кристална структура определя и повишените механични и физико-механични свойства на получените от нас жълти павета", разясни доц. д-р Богдан Рангелов - ръководител лаборатория "Електрона микроскопия" ИФХ БАН.
Според екипа учени в България има достатъчно суровина за производство на жълти павета, а находищата на производствения материал са край Попово. Вече са водени и преговори за производство с фабриката "Труд" АД в Русе.
В Генерал Тошево привличат медици и учители чрез стипендии за дефицитни специалности
Столичната община въвежда зелен билет за градския транспорт от 20 до 22 декември