НОВИНИ

Ще има ли таван на обезщетенията?

Цената на задължителната застраховка "Гражданска отговорност" може да дотигне и 1000 лв., ако делата за обезщетения по новия ред, определен от Върховния касационен съд, продължат да нарастват със сегашния темп. Така твърдят застрахователите, които се опасяват от недостиг на пари. Редица браншови организации обаче смятат, че е недопустимо да се слага таван на цената на човешкия живот, че предвидените промени в кодекса за застраховането са лобистки, противоконституционни, непсраведливи, в разрез с еврпейска директива… Премиерът Борисов нареди на депутатите от ГЕРБ да стопират гласуването на закона, внесен от техния депутат Менда Стоянова, докато не се проведе широк дебат. Ресорната комисия в парламента ще гледа промените в четвъртък. Дотогава – дебатът продължава – по темата Илия Тодоров от Българската асоциация на пострадалите при катастрофи и Коста Чолаков от Асоциацията на застрахователите.

bnt avatar logo
от БНТ
08:40, 06.11.2018
Чете се за: 01:26 мин.
У нас

Когато нашите разходи нарастват, а те нарастват вече главоломно след това решение на Висшия съд, ние няма как да не отразим това в ценообразуването, обясни Чолаков.

Разходите си текат и ние сме изправени пред ситуация, в която това трябва да се отрази на ценообразуването и то се отразява, няма как.

Това, което лансират застрахователите, колко ще се повишат разходите се базира на изчисления върху две неща - колко ще са наследниците от разширения кръг, които ще поискат обезщетение и колко е средната цена на изплатеното обезщетение, коментира от своят страна Тодоров.

Размерът на това колко разходи ще трябва да направят застрахователите изобщо не е ясен, плаши се обществото с тези цени 1000 лева за "гражданска отговорност".

Не може да се наложи такъв таван, ако се наложи, държавата ще бъде осъдена, категоричен е Тодоров.


;
Как стоят нещата в Германия разказва Мария Стоянова, кореспондент на БНТ в Берлин

Във Федералната република има 100 застрахователни компании. Германците по принцип предпочитат застраховането като превенция срещу непредвидени щети. Народът, чието мото е „планирането е половината живот“ не оставя нищо на случайността и има много висока застрахователна култура.

От друга страна, като водеща в автомобилостроенето световна сила, а и като държава, в която на магистралите няма пределна скорост, Германия е предвидила в законите си всички евентуалности. При произшествие в Закона за движение по пътищата на Федералната република в параграф 7 е записано, че не само шофьорът, но и собственикът на автомобила носят отговорност. Приема се също така, че от едно моторно превозно средство може да произтече опасност без вина на шофьора. Това може да стане при изпуснато масло на пътя, заради което може да поднесе кола и да удари други. Друга важна особеност в германските разпоредби е, че законодателят дава възможност да се покриват щети дори и срещу волята на застрахователя. За ощетения е важно, че той с гражданска отговорност директно може да претендира за пари в брой. При този случай обаче се отказва от другите си претенции.

В Германия освен това, ако са причинени телесни увреждания, застрахователят може да плаща на пострадалия, докато е жив. Сумите, за които е отговорен застрахователят в Германия са доста високи. Покритият риск е законово указан и за неимуществени вреди възлиза на 7,5 млн. евро, 1,22 млн. евро за имуществени и 50 000 за щети, които не са свързани с телесни увреди или повреди по автомобила.

Много застрахователи информират клиентите си през ноември и декември за сумите, които ще плащат догодина. Ако шофьорът не е имал произшествия и застрахователят не е изплащал нищо, тогава застраховките поевтиняват. В момента в Германия цените им започват от 79 евро.

Свали приложението BNТ News
google play badge
Свали приложението BNТ News
app store badge
Топ 24
Най-четени
​Енрике Иглесиас отново в София: Звездата пее на две сцени в Арена Армеец
​Енрике Иглесиас отново в София: Звездата пее на две сцени в "Арена Армеец"
Кралев: Започват консултации за обща кандидатура за домакинство на Мондиал 2030
Кралев: Започват консултации за обща кандидатура за домакинство на Мондиал 2030