НОВИНИ

Безопасни ли са тунелите у нас?

28 са тунелите по републиканската пътна мрежа. От АПИ не уточняват колко от тях не се ремонтирани с години, но увериха че при проблем в съоръженията той веднага се отстранява. Сред най-тежките примери за неремонтирани тунели от десетилетия са ,,Ечемишка" и ,,Витиня". За тях правителството отдели през 2016 малко над 16 млн. лв. Близо 27 години и двете съоръжения не са били ремонтирани. Малко над половин милион лева от бюджета са вложени в ремонт и на други участъци по ,,Тракия" и Хемус" . В графата почистени и обновени попадат тунелите тунелите „Топли дол" , „Правешки ханове" , „Траянови врата" , както и тунел „Железница" на Е-79. На този фон от пътния бранш сигнализират, че контролът над съоръженията в цялата страна не е достатъчно стриктен.

Тихомир Игнатов
от Тихомир Игнатов
17:42, 06.02.2017
Чете се за: 01:39 мин.
У нас

Според АПИ при установен проблем в съоръженията, той се отстранява веднага от пътноподдържащата фирма. В същото време експерти сигнализират за слаб контрол и формални проверки на тунелите у нас. Според наредба от 2007 г. всеки тунел трябва да има отговорник по безопасността, който трябва не само да прави регулярни, но и внезапни проверки на съоръжението. Какви са правилата за поддръжка на този тип пътни съоръжения и кой следи за нередности вижте в репортажа на Тихомир Игнатов и оператора Богомил Големанов.

Наредба от 2007 г. за минимална безопасност в тунелите ясно показва, че за всяко съоръжение трябва да има назначен независим експерт, който да следи за сигурността.

Йонко Иванов, Съюз на професионалните автоинструктори: "Този отговорник по безопасността на тунелите трябва да прави необходимия доклад, трябва да прави проверки и той да носи тази отговорност. Той не е пряко подчинен на обслужващите тунелите, а е независим експерт."

Отговорникът изразява становище при въвеждане в експлоатация на тунелите относно конструкцията, съоръженията и условията за експлоатация. Негово задължение е да проверява дали конструкцията и съоръженията в тунела се поддържат и ремонтират. Освен това участва в оценяването на всяка сериозна авария. След инцидента в тунел ,,Ечемишка" експерти обаче се питат дали тази длъжност не е само на хартия.

Йонко Иванов Съюз на професионалните автоинструктори: "Този отговорник по безопасността има ли го или го няма? Това звено за оценка на риска дало ли е предписание какво да става в този тунел.

Според изискванията два пъти годишно трябва да се прави обследване на съоръженията. Инженери обаче смятат, че контролът в цялата страна е занижен.

Инж. Иван Каралеев, председател на Камарата на инженерите в инвестиционното проектиране: ,,Нормативни документи има. Те много ясно определят какво е необходимо да се извършва в това отношение, но не трябва само да има нормативни документи, но те трябва да се спазват."

Освен технически доклад инженерите трябва да изготвят и технически паспорт на съоръжението. В този документ трябва да бъде оказан срокът на проверките на съоръжението и дали е годно за експлоатация въобще.

БНТ: Смятате ли, че се правят фиктивни проверки?
Инж. Иван Каралеев, председател на Камарата на инженерите в инвестиционното проектиране: ,,Може би в някои случаи има такива документи, които се съставят, които не покриват нормите въобще. Гледа се през пръст на това нещо."

Според АПИвсяка констатирана нередност се отстранявала веднага от поддържащата фирма. През 2016 г. са осигурени малко над 16 млн. лв. за ремонта на тунелите ,,Витиня" и ,,Ечемишка". И двата не са ремонтирани вече близо 30 години. Колко още такива има от АПИ така и не уточниха.

Инж. Георги Златев, АПИ: "Другите тунели, които не са ремонтирани, в момента се ремонтира тунел Витиня- дясната тръба, другата тръба е ремонтирана. Тунел -Топли дол и двете тръби са ремонтирани. Тунел Правешки ханове - и двете тръби са в добро състояние, проверени са. Така че, за съжаление това е единствената останала неремонтирана тръба."

Ремонтите на тунелине ,,Витиня" и ,,Ечемишка" ще приключат през пролетта на тази година.

Свали приложението BNТ News
google play badge
Свали приложението BNТ News
app store badge
Топ 24
Най-четени
Обходни маршрути на магистрала Хемус след трагедията в тунел Ечемишка
Обходни маршрути на магистрала "Хемус" след трагедията в тунел "Ечемишка"
Българите споделят най-вече транспорт и жилища
Българите споделят най-вече транспорт и жилища