НОВИНИ

Задълбочава се дебатът за съдбата на ски туризма на Витоша

Дебатът за съдбата на ски пистите и лифтовите съоръжения на Витоша продължава. С всяка изминала година все по-малко хора посещават Витоша като място, на което да практикуват зимни спортове. Основна причина за това е липсата на подходяща инфраструктура.

Тереза Ставрева
от Тереза Ставрева Оператор: Росен Петрински
19:08, 15.01.2018
Чете се за: 01:46 мин.
У нас

Витоша днес не е такава, каквато я помнят по-възрастните любители на зимните спортове. От 15 писти, действащата днес е само една - Лалето. Малко по-оптимистична, но не и задоволителна, е картината с работещите лифтове - от 14, 4 са в експлоатация. Сред тях един кабинков - Симеоновският, чийто капацитет е 1200 души на час.

Йордан Рангелов, ски инструктор: Имаме два милиона души население под планината. Ако половин процент от тях карат, смятате ли, че една писта е достатъчна?

Скептици по отношение на развитието на планината и инвестирането в нова инфраструктура не липсват.

Атанас Серафимов: Ако тези съоръжения имат някаква гледна точка по отношение на това не само да се прибират пари, а да имат някакво отношение към хората в столицата, да се направят добре, щеше да се получи много по-различно отколкото е сега.

Предизвикателство вече се оказва и стигането до планината. Само една автобусна линия обслужва маршрута, а интервалът между колите понякога стига и до час.

Станислава Антоан: Ако бъде по-често, ще бъде просто прекрасно. Според мен връзката му с метрото е много удобна.

В студиото на "Денят започва" от ДСБ отново настояха за прекратяване на договора между концесионера на Витоша и Столичната община, което според тях би подобрило условията за туризъм в планината.

Марта Георгиева, общински съветник, ДСБ: Предложили сме и други възможности. Лично аз през 2015 г. написах писмо до г-н Елен Герджиков, председател на Столичния общински съвет и госпожа Фандъкова, в което им предлагам различни варианти, като Столичната община отново да изкупят въжените линии, само и само да могат софиянци да се ползват от тях.

Основания за прекратяване на договора обаче няма, категорични са от ГЕРБ. Напомниха, че той е сключен през 2007 г., когато ГЕРБ не са били част от Столичния общински съвет.

Силвия Христова, председател на Постоянната комисия по устройство и архитектура към СОС: Договорът е изключително неизгоден, защото в него няма нито една клауза, която да задължава купувача да направи действително големи инвестиции и да поднови тези лифтове, дори няма ангажимента да поддържа услугата.

Идея за развитието на Витоша като зона за туризъм и отдих обаче има. От "Витоша ски" са внесли проекта си в екоминистерството още преди четири години. В него са заложени инвестиции на стойност над 70 млн. евро, които включват техническо заснежаване, модернизация на лифтовете и обособяване на писти. В проектните планове няма предвидено съпътстващо строителство.

Повече от 12 км. са въжените съоръжения тук в планината. Промени в Закона за горите от 2012г . обаче не позволяват тяхната модернизация, в случай че не се промени и статутът на земята под тях.

Радослав Пеев, "Витоша ски": Там много ясно е написано, че е забранен всякакъв вид строителство. Как може да построите вие лифт, при положение, че по Закона за устройство на територията пише, че всеки един фундамент е строеж.

Край на полемиката около развитието на Витоша може да сложи актуализацията на плановете за управление на планината, които са в ръцете на Министерството на околната среда и водите. Столичната община също има механизми, с които да подобри условията за туризъм в планината. Тази седмица се очаква заседание на Временната комисия в Столичния общински съвет за проблемите на природния парк.

Свали приложението BNТ News
google play badge
Свали приложението BNТ News
app store badge
Топ 24
Най-четени
Почина вокалистката на Cranberries Долорес ОРиордън
Почина вокалистката на Cranberries Долорес О'Риордън
Започна резитбата в Шуменска област
Започна резитбата в Шуменска област