НОВИНИ

"БНТ зад кадър": Анета Дешова: Това е екипна работа, всеки стои на своето място и заедно създаваме цялото

бнт кадър анета дешова екипна работа всеки стои своето заедно създаваме цялото
Снимка:
bnt avatar logo
от БНТ
08:30, 19.08.2023
6480
Чете се за: 10:00 мин.
Общество
Слушай новината

Качественото телевизионно съдържание в Българската национална телевизия изисква професионализъм, всеотдаен труд, отговорност към зрителите при спазване на принципите на журналистическата етика, постоянно усъвършенстване и надграждане на индивидуалните умения, но и безспорно – работа в екип.

В поредица от разговори с журналисти от БНТ – репортери, редактори, продуценти, режисьори – ще представим лицата на обществената телевизия – тези, които не са свикнали да дават "интервюта", но определено имат какво да кажат.

Анета Дешова е главен видеомонтажист в дирекция "Новини и актуални предавания" в БНТ. Присъединява се към екипа на обществената телевизия през 2005 г. първоначално като координатор и асистент режисьор, както и в отдел "Видеоархив" в тогавашната дирекция "Информация", а по-късно и в БНТ 2. След като завършва образованието си – специалност "Филмов и телевизионен монтаж – режисьор по монтажа" в Югозападния университет, започва професионалния си път като видеомонтажист. Работила е за документалните поредици "В кадър", "Европейци", "Махалото на прехода", рубриките "Политиката без маска", "Работи в бъдещето", разследващото предаване "Следите остават", публицистичните предавания "Говори сега" и "Денят започва с Георги Любенов", както и за редица спортни форуми, които БНТ излъчва, сред които световното и европейско първенство по футбол, Олимпийските игри и др.

Според статистиката през годините, има ясно изразена корелация между продукциите, отличени едновременно с "Оскар" за "Най-добър филм" и "Най-добър монтаж", като това със сигурност не е случайност. Какви качества – отвъд специфичните технически умения – трябва да притежава един монтажист, за да бъде добър професионалист в своята област?

Когато става въпрос за монтаж в новини, много важно качество на монтажиста е бързата реакция, защото много често един материал трябва да се изработи за изключително кратко време. Работата в "По света и у нас" е динамична и с голяма доза напрежение, затова уравновесеността и запазването на спокойствие в напрегнатите моменти са много важни. Когато репортерът, редакторът или изп. продуцент дойде при теб и ти каже: "Това е първи обект в емисията, имаме 4 минути до началото на ефира", тогава няма място за притеснение, спираш да мислиш неща от типа "Дали ще успея, ами ако нещо се обърка" и просто действаш.

Когато ти си спокоен и вярваш в себе си – и репортерът е спокоен, продуцентът разчита, че ще има първи обект навреме, режисьорът – също, въобще всички по веригата след теб разчитат, че всичко ще бъде наред. Естествено, всичко това върви ръка за ръка с техническите умения и високия професионализъм на всички монтажисти в БНТ.

Разкажете за основните принципи в телевизионния монтаж. Допустими ли са визуалните ефекти и художествените елементи като цяло под някаква форма?

Основен принцип на телевизията е последователното предаване на информация чрез елементите на изображението, но с такава скорост, че когато завърши предаването на информация и на последния елемент, в съзнанието на зрителя да се е запазило възприятието от първия подаден елемент. Така се създава рамка и цялост. В телевизионния монтаж е аналогично, материалът, който е направен, трябва да е построен така, с най-подходящите кадри, че дори да няма текст, да успее да разкаже историята. Кадрите и тяхната подредба да говорят сами, да има завършеност и цялост.

Визуални ефекти са присъщи за киното и рекламите, в новинарските материали и в документалните разширени форми понякога се използват видео ефекти, графични изображения и анимации, но те са изключително ненатрапчиви и съобразени с цялостната визия.

Кое представлява по-голямо предизвикателство за един монтажист – кратките репортажи в "По света и у нас" или пълнометражните документални филми за поредици като "В кадър", "Махалото на прехода", "Европейци"? Кой ваш проект бихте препоръчали на зрителите и защо?

За мен лично документалните форми са по-голямо предизвикателство, защото в тях имаш повече свобода на действие, в тях можеш да покажеш и своя почерк. Тяхното изработване отнема повече време, но пък така ти изцяло се потапяш в сюжета, имаш възможност да даваш идеи, съобразявайки се разбира се с автора и режисьора. Новинарските материали също имат своя чар, но когато всичко се случва сега, на момента, тогава е различно, тогава си съсредоточен основно в бързата изработка.

Поредиците "В кадър", "Махалото на прехода", "Европейци", както и разследващото предаване "Следите остават" са форми, които горещо препоръчвам. Всички те са изключително различни, но има какво да те грабне, както се казва – за всеки вкус по нещо. Там могат да се открият много интересни анализи, различни гледни точки, да се докоснеш до впечатляващи истории и съдби, които в един кратък новинарски репортаж няма как да бъдат разгледани обстойно. Всички тези поредици се създават от екипи от професионалисти, които дават всичко от себе си, за да се получи един наистина качествен продукт. Неслучайно много от тези поредици участват в различни фестивали и печелят награди.

Аз лично имам повече пристрастия към "Европейци", защото както се казва в неговата визитка – това е предаване за хората, които променят Европа, "предаване за смелите" и това е наистина така, защото "Европейци" ни среща с хора, които са променили не само своя живот, но и живота на много други. Това са хора, които могат да са вдъхновение за всеки от нас и доказателство, че всеки може да сбъдне мечтите си, само трябва да вярва, естествено трябва и много работа, упоритост и търпение. За съжаление в последно време добрата, позитивната новина все повече липсва в живота ни, това е другата причина, поради която препоръчвам именно "Европейци".

Съществуват различни митове и конспиративни легенди за т.нар. "25-и скрит кадър". В този смисъл – има ли известна доза психология, целенасочени похвати в ТВ монтажа, с които посланието да бъде предадено по-лесно на аудиторията?

Да, наистина, това е леко конспиративна тема, която в новинарския монтаж няма място. 25-и скрит кадър е измислен метод за въздействие на подсъзнанието с цел влияние или скрита реклама. В БНТ фактите, които са проверени, се представят на зрителя така, че той да направи своята преценка, без да му се въздейства. В новините и актуалните предавания се показват всички гледни точки и зрителят е свободен да направи своя избор. Материалите и филмите са направени така, че на зрителя се поднася цялата информация. Ако обаче искаш да засилиш ефекта или емоциите, можеш да го направиш чрез подходящите кадри и тяхната подредба, както и с използването на подходяща музика.

Проявяват ли интерес подрастващите поколения към вашата професия и какви съвети давате най-често на бъдещите си колеги стажанти в БНТ?

В рамките на стажантската програма "ТВ Академия" имах възможността две поредни години да се срещна със студенти от различни университети в специалност "Видеомонтаж", които проведоха своето практическо обучение в БНТ. Заедно прекарахме няколко месеца и те успяха да се докоснат до нашата работа и да разберат що е то телевизия. Всеки един от студентите беше избрал тази специалност съвсем целенасочено с идеята да се развива точно в нея.

Колкото и клиширано да звучи – телевизията е магия и всеки, който се е докоснал до нея, трудно може да се откъсне. Понякога работата е наистина напрегната, но пък носи удовлетвореност. Най-важното, което бъдещите ни колеги трябва да знаят, е, че това е екипна работа и всеки от нас по веригата е важен, ние не сме взаимозаменяеми, всеки стои на своето място и заедно създаваме цялото. Важното е да се работи със сърце, да се влага сърце, защото си заслужава!

Интервюто взе Любомила Бучинска

Свали приложението BNТ News
google play badge
Свали приложението BNТ News
app store badge
Топ 24
Най-четени
Кристиян Малинов бе представен като ново попълнение на Кортрайк
Кристиян Малинов бе представен като ново попълнение на Кортрайк
Президентът ще участва в честването на годишнината от Илинденско-Преображенското въстание в местността Петрова нива
Президентът ще участва в честването на годишнината от Илинденско-Преображенското въстание в местността Петрова нива