Да обикаляш облаците с главата надолу с 400 км/ч

Александър Марков
от Александър Марков
10:22, 06.05.2020
Чете се за: 01:59 мин.
У нас

След почти две десетилетия в небитието, Висшето военновъздушно училище възстанови статута си в началото на годината. Всички български асове и инженери - на практика цялата ни авиация, са направили първия си полет в "Георги Бенковски" в Долна Митрополия.

Александър Недялков, курсант 3-и курс във ВВВУ "Георги Бенковски", Долна Митрополия: Да си пилот, не се избира, а по-скоро то те избира теб.

Виражи, пикирания и бомбопускания тренират ежедневно пилотите-курсанти във ВВВУ "Георги Бенковски" и авиобазата Долна Митрополия.

Владимир Тасков, курсант 4-и курс във ВВВУ "Георги Бенковски", Долна Митрополия: Средна височина до 13 000 фута, това са около 5000 метра.

Основните самолети са реактивният "ЕлЗет" и витловият "Пилатус". Лети с над 500 км./ч. и се изкачва на няколко хиляди метра височина.

В Долна Митрополия учат 300 студенти и курсанти за цивилната и военната авиация. Повечето си намират работа по специалността.

Подп. Асен Маринов, зам.-началник по учебната и научната част на ВВВУ "Георги Бенковски", Долна Митрополия: Училището няма безработен кадър.

Пилотите, обаче, стават все по-малко.

Кап. Станислав Петров, командир на 4-о учебно-авиационно звено, авиобаза Долна Митрополия: Тази година ще завършат 8. Но на фона на годините, в които завършвахме по 30, че и отгоре...

Ани Русева, курсант 4-и курс във ВВУ "Георги Бенковски", Долна Митрополия: Без навигации и комуникации тоя самолет не може да излети. Всяка една специалност тук е във взаимна връзка с пилотите.

След като отново отвори врати след 18-годишно прекъсване Висшeто военновъздушно училище сега трябва да навакса: нови тренажори, самолети, инфраструктура.

Подп. Асен Маринов, зам.-нач. по учебната и научната част на ВВВУ "Георги Бенковски", Долна Митрополия: Самолетите, които биха били необходими, първоначално, са между 4-6. Никога няма да откажем и повече да са.

Открива се нов факултет в Плевен, ще се наблегне на обучението и на цивилни пилоти. В условията на пандемия.

Подп. Асен Маринов, зам.-нач. по учебната и научната част на ВВВУ "Георги Бенковски", Долна Митрополия: Преструктурираме обучението си да премине към дистанционна форма на обучение.

В училището ще има нови тренажори, на които да се обучават курсантите във втори и трети курс. Първи и втори ще продължат да летят с Пилатусите и Ел-Зетките.

Поредният летателен ден в Долна Митрополия започва с полети на 30 минути. Николета Нацкова има 30 минути във въздуха с инструктор.

Николета Нацкова, курсант-старши сержант във ВВВУ "Георги Бенковски", Долна Митрополия: Тренирахме фигурите от простия пилотаж в зоните, в които ни е разрешено да летим. Виражи, по-плоски, по-дълбоки, пикиране с горки, които се изпълняват при бомбопускания.

На първата седалка е пилотът, зад него - инструкторът.

Кап. Красимир Цолов, командир на 1-о учебно-авиационно звено, авиобаза Долна Митрополия: Аз винаги съм казвал на моите обучаеми, че също така те трябва да се научат да взимат бързи и самостоятелни решения, защото те се подготвят за бойни пилоти, командири на екипажи и за самостоятелни полети оттук натам.

Тези пилоти и инструктори са 20-30 годишни и управляват самолети за милиони.

Александър Недялков, курсант 3-и курс във ВВВУ "Георги Бенковски", Долна Митрополия: Във всеки един момент трябва да си физически подготвен за машината, защото тя не жали. Тези машини, които ние управляваме, не допускат нито секунда невнимание, нито секунда неподготвеност, нито една тема в лекцията ти да не си я прочел или преписал.

За да се покрият напълно нуждите от обучение на млади пилоти и поддържане на подготовка на инструкторите, във ВВС са нужни 1200 летателни часа годишно, които не успяват да достигнат.

Свали приложението BNТ News
Свали приложението BNТ News
Топ 24
Най-четени
Премиерът пристигна в базата в Црънча
Премиерът пристигна в базата в Црънча
Кой е най-малкият герой на Българската армия
Кой е най-малкият герой на Българската армия