Въпреки огромния граждански натиск, ситуацията на пътя не се променя. Поддръжката на пътя има твърде много интереси, става дума за милиарди всяка година, вероятно и за това няма никакво планиране на ремонтите, силни лобита в сектора заглушават гражданския глас. Никакъв контрол.
Затова не е чудно, че пътищата ни са в това окаяно състояние, всички проблеми около фаталния завой на Струма, разяждат почти всички пътища. Всеки шофьор може да изброи местата, при които е минал на косъм. Но изгорелият автобус отпуши толкова много гласове за промяна, че е време най-накрая това да пречупи институциите.
Заедно с експерти екип на БНТ тръгва по следите на изгорелия автобус. За целите на експеримента през нощта екипът преминава през същия участък с подобен автобус.
"Този участък е подновяван съвсем скоро, тук изобщо не можем да видим кое е началото, кое е краят на пътя. А сега си представете ако вали и чистачките работят, колко лесно човек може да се обърка. Ето мантинела тип рибена опашка - това нещо влиза буквално като нож", посочва Диана Русинова от Европейския център за транспортни политики.
"Ясно се вижда как знакът 70 км/ч е загубил своята светлоотразителност и много трудно тези знаци можем да видим какво ни показват. Знаците тук са излезли извън експлоатационна годност. Т.е. когато ги осветяваме с фарове от определено разстояние с определена скорост, ние ги забелязваме едва когато стигнем близо до тях. Оттук нататък до мястото на инцидента маркировката е само в този вид. Около 20 километра този водач е карал при тези условия, където изобщо не се вижда пътната маркировка. Това, за съжаление, уморява водачите и те след това допускат грешка", допълва Русинова.
"Първата отбивка, в която се е ударил автобусът, тя започва със завой, с много подобно уширение с три ленти. Ние имаме подозрение с нашите колеги, че е възможно водачът да се объркал и да е започнал да отива към края на платното за движение, защото просто не е могъл да се ориентира къде е платното, тъй като там маркировка няма, а изведнъж, излизайки от завоя, пред вас изскача въпросният остров, в който той се е ударил и във въпросната мантинела тип рибена опашка", казва още Русинова.
От "Сдружение за автотехническа безопасност" твърдят, че спирачен път има.
"Действията на водача показват, че той до последно се е борил да спаси положението и след като е ударил мантинелата вдясно, след като е спукал гума, разцепил е резервоара, водачът до последно е спирал. Считам, че условията са били много трудни, доста тежки. В тъмната част на деня, когато най-вероятно само автобусът е осветявал пътното платно, водачът най-вероятно не е виждал къде се намира. За да може да се подготви един завой от един шофьор, той трябва да знае къде са очертанията, които тези маркировки дават, да прецени кривата на завоя", обяснява Румен Дунев от Сдружение за автотехническа безопасност.
Завоят на 31-ия километър на АМ "Струма" е един от многото критични точки на магистралата. Това могат да кажат повечето шофьори. В сектора за пътна безопасност също така има силни граждански организации, които непрекъснато атакуват институциите със сигнали за опасности. И въпреки това завоят на 31-ви километър изненадва с концентрация от рискове.
След трагедията на АМ "Струма": Ремонтират ограничителните системи и пътната настилка на фаталния участък
Освен изтърканата маркировка, липсата на светлоотразители по мантинелите, опасна отбивка след завой, паднали табели за нея, се оказва, че този участък въобще не е проектиран като част от магистрала, дори и като част от скоростен път. А само като обикновен извънградски, с разрешена скорост от 90 км/ч, с голяма денивелация и по-остри завои. И първият риск е този - максимално разрешената скорост от 120 км/ч. Вторият е липсата на елементарна поддръжка.
"Знам само, че на 21 април тази година г-н Беличев е сключил договор за подновяване на маркировката. Фирмата дотук е изпълнила половината от ангажиментите си, сложила е само в средата разделителна лента. Сега тепърва ще проверяваме това", съобщи регионалният министър Виолета Комитова.
Това е практика в България от години, да подновим маркировката по средата, а всъщност от двата края на пътя да не я подновяваме, посочва Диана Русинова.
Средната маркировка наистина е нова, но тя допълва поредицата от рискове. Тя е от шумящ тип и е предназначена да предупреждава. В средата може да предизвика проблем с неадекватна реакция наляво или надясно на разсеял се шофьор. Затова е и забранена. Освен това по средата лесно се изтърква, направо се разпилява.
Когато е строен пътят, опасните мантинели тип рибена опашка са били в норма, обясняват от строителното ведомство. Но подмяната им е част от поддръжката. Подобна подмяна досега никой не е планирал. Липсата на регулярни инспекции и планиране на ремонтите, всъщност е общодържавна липса.
МРРБ след инцидента: Този път не е нито магистрала, нито скоростен път
"Никога не е имало планиране на ремонтите. Ние получаваме много сигнали от пътищата от цяла България, разкопани пътища, без мантинели, пътища с дупки, без маркировка. Това е масово оплакване на нашите граждани, но, за съжаление, заварихме договори, в които е определено кои пътища ще се ремонтират от хора преди нас. Заварихме нула бюджет в АПИ, не можехме да възлагаме нови дейности. Ние много трудно възложихме една мантинела на пътя Перник - София, защото нямахме никакъв бюджет. Много трудно намерихме, ставаше дума за един милион, а пък поддръжката на пътищата изисква един милиард и половина", допълни Комитова.
За последните 6 месеца в Европейския център за транспортни политики са постъпили около 20 сигнала. Изпратили сме около 40 - 50 писма, казва Диана Русинова.
Нито един от сигналите на Европейския център няма отговор. А всеки един от тях е анализиран подробно, експертно и са посочени решенията. Един от последните сигнали е за края на северната скоростна тангента и отбивката за село Мрамор. Критично място, с голяма концентрация на инциденти.
Все още няма водеща версия за причините за инцидента на АМ "Струма"
Колкото е по-висока скоростта по пътя, толкова по-големи трябва да са табелите и тяхната светлоотразителност, за да се виждат отдалеч. И тук, и на АМ "Струма", и на много други места, те се виждат късно, когато времето за реакция е крайно скъсено.
"Нещо подобно на това, което се е случило и на АМ "Струма". Шофьорът много късно е осъзнал какво се случва и е допуснал грешка. Тук водачите допускат грешка, не защото са искали, повярвайте ми, никой не иска да се засили и да се удари в купчината. Хората допускат грешка, защото организацията на движението ги обърква", обяснява Диана Русинова.
Пътят за село Мрамор е разчистен наскоро. Но още има следи от купчините изпотрошени брони, фарове, калници и кори. Сателитните снимки доказват непрекъснатите деформации на мантинелите. Въпреки високо експертните и аргументирани сигнали, и непрекъснатият граждански натиск в различни работни групи, резултати почти няма.
"Превес в тези групи имат лобистите, в тези групи има вкарани изключително много лобистки организации. Има интереси в маркировката, защото там има повече пари, и в ограничителните системи. Там са интересите", допълва Русинова.
Освен невероятното стечение на обстоятелства, достатъчни да предизвикат жестокия инцидент на АМ "Струма", експертите от неправителствения сектор, смятат, че има и още. Резервоарите с нафта на автобуса трудно биха се възпламенили. И въпреки че разследващите категорично отрекоха версията за лесно запалими туби с бензин или пиротехнически средства в товара на автобуса, съмнението и възможността остават.
"Дизеловото гориво се възпламенява при една по-висока степен на сгъстяване или при по-голяма агресия при подаване на огън. Не се възпламенява дизелът така лесно. Според нас е имало някакво присъствие на бензиново гориво или на други пиротехнически средства", заяви Красимир Георгиев от Асоциация за квалификация на автомобилистите в България.
От първо лице: Човешките съдби зад трагедията на АМ "Струма"
И много други въпроси остават без отговор - имало ли е достатъчно чукчета за чупене на прозорци, за да успеят повече хора да се спасят от горящия автобус, как той е минал през три държави без лиценз, трябва ли да се пътува на екскурзии през нощта, особено когато има деца, достатъчни ли са три часа сън на шофьорите в отреденото за това пространство, какво друго са спестили организаторите, за да постигнат евтината екскурзия.
Твърде голямо струпване рискове, безотговорност и съучастие в смъртта на 45 души в нощта на 22 - 23 ноември.
ВСИЧКО ЗА ТРАГИЧНИЯ ИНЦИДЕНТ ЧЕТЕТЕ ТУК