НОВИНИ

Експерти: Единствено черната кутия ще даде отговора какво точно се е случило в небето край Шабла

Тихомир Игнатов
от Тихомир Игнатов
20:20, 14.07.2021 (обновена)
Чете се за: 05:45 мин.
У нас
Слушай новината

Най-вероятната причина за катастрофата на МИГ-29 край Шабла е загуба на пространствената ориентация на пилота при нощния полет над море. Заключението е на експертите от Отдела за разследване на авиационни произшествия в Служба "Военна полиция". В инцидента на 9 юни загина пилотът на изтребителя - подполковник Валентин Терзиев.

Съпругата му Димитрина Попова реагира на заключенията на военна полиция. По думите ѝ в случая не може да става въпрос само за пилотска грешка. Попова казва, че макар съпругът ѝ да е имал малко летателни часове за последните шест месеца, е свършил работата си перфектно.

Важно било обаче и кой го води в тъмното и какви грешки е допуснало командването. По думите ѝ - натресли са го буквално в морето и после са разчитали на неговите умения, за да коригират невъзможното.

Съпругата на подполковник Терзиев: Посочената основна причина не е основна

Според заключението подполковник Терзиев не е проконтролирал положението на самолета спрямо хоризонта преди започването на маневра. Според комисията причината е неправилна оценка на риска от групата за бойно управление и ръководството на стрелбите при насочването на самолета за атака на мишената, която е падала с по-висока скорост. А това е довело до малко време за реакция на пилота да излезе безопасно от атаката.

Три са основните версии, по които са работили експертите. Първата е отказ на авиационната техника по време на полета. Комисията отхвърля тази версия като малко вероятна, защото е установено, че самолетът, двигателите, оборудването и въоръжението имат необходимия ресурс и са минали всички проверки.

Втората версия – разрушаване на изтребителя или поразяване на пилота от осколки след взривяването на ракетата при поразяването на целта. Тази версия също е отхвърлена, тъй като на видеоклип ясно се вижда, че 3 секунди след изстрелването на ракетата бордните навигационни светлини на изтребителя се отклоняват от траекторията на атаката.

А това означава, че самолетът е бил извън обсега на осколките. Според експертите, причината за авиокатастрофата е загуба на пространствена ориентация.

Последната регистрирана реплика от екипажа е била пет секунди, след като мишената е била поразена от майор Валентин Терзиев. Вероятно става въпрос за стандартния доклад за изключване на главния включвател на системите за управление на въоръжението и за нормалната работа на двигателя. Четири секунди след това самолетът пада във водата, а точният час е 00:40:29 секунди.

Според доклада основната причина самолетът да се разбие е загуба на пространствена ориентация от екипажа при нощни полети над вода. Като съпътстващи причини се изтъкват неправилната оценка на риска от групата за бойно управление и ръководството на стрелбите, тъй като атаката е продължила, въпреки че скоростта на мишената се е увеличила.

Експертите установяват, че полетът се е усложнил след подаване на команди за увеличаване на скоростта до 800 километра в час и намаляване на височината до 2000 метра с цел да се осигури повече време за работа по мишената.

Работилите по случая са на мнение, че "до последния момент на полета пилотът не е възстановил правилната ориентация за положение в пространството и затова не е предприел действия за излизане от аварийната ситуация. Такива случаи са описани в авиационно-психологическите изследвания като оптическа илюзия, наречена "очарование".

"Той няма никакви светлинни ориентири встрани от своето полезрение. Зрението е съсредоточено в целта. В следващия момент той не може да погледне приборите какво показват, че той се снишава със страхотна скорост. Той следи целта и започва едно стръмно снишение, което самият той не може да прецени с каква скорост достига или настига тази цел", заяви авиоекспертът Ангел Борисов.

Според него това е предварителен доклад, а отговор на въпроса какво точно се е случило в небето край Шабла могат да дадат единствено записите от черната кутия на самолета.

"Радарът го загубва от полезрението си на 1200 метра, на 1200 метра черната кутия ще покаже продължава ли да работи надолу до 0 метра или прекратява работата си на 1200 метра. Тоест дали е експлозия на самия самолет по неизвестни какви причини. При тези стрелби не е изключено самоострел", каза още авиоекспертът Ангел Борисов.

В доклада се отбелязва, че по причини загуба на пространствена ориентация и възникване на илюзии в полет в периода 1993 - 2000 година загиват 19 пилоти на изтребители на ВВС на САЩ.

Репортери: Тихомир Игнатов и Мариана Малева

Свали приложението BNТ News
google play badge
Свали приложението BNТ News
app store badge
Топ 24
Най-четени
Авария на водопровод образува фонтан на "Симеоновско шосе"
Авария на водопровод образува фонтан на "Симеоновско шосе"
Опасна екскурзия: Деца се возят в открита каросерия на бус
Опасна екскурзия: Деца се возят в открита каросерия на бус