This is a modal window.
Трети ден Суецкият канал остава блокиран, след като лошо време стана причина за засядането на огромен товарен кораб. Близо 160 плавателни съда предизвикаха истинско морско задръстване в опит да преминат от Червено към Средиземно море. Твърди се, че опашката от чакащи кораби достига почти до Индия, а забавянето на стоките вече се отразява върху цените на някои стоки.
Сравняват го с изхвърлен на брега кит - точно толкова трудна е операцията по преместването му. Трети ден плаващият под панамски флаг товарен кораб "Евър Гивън" е блокиран в плитчините на Суецкия канал. Причината - пясъчна буря, при които екипажът губи контрол.
Контейнеровозът е един от най-големите в света, висок е 60 метра, дълъг е 400 - колкото Емпайър Стейт Билдинг, тежи 220 хиляди тона.
Експертът по морски товарни превози Маркъс Бейкър обясни: "Това е един наистина голям кораб, с 20 хиляди контейнера на борда. Някои от тях са празни, но други са пълни със стока. Ако не се намери начин да бъде премахната земната маса, в която е заседнал, ще се наложи част от товара да бъде свален. А това ще бъде изключително трудно от логистична гледна точка".
От компанията собственик се извиниха за създаденото неудобство. Корабът плавал от Китай и трябвало да пристигне в Ротердам.
Говорителят на пристанището в Ротердам Леон Вилемс заяви: "За да изпълнят изискванията на клиентите си, транспортните компании са длъжни да изберат най-бързия възможен маршрут. За стоките от Източна Азия това е Суецкият канал. Ако той е неизползваем, последствията ще се усетят от мнозина".
Оптимистичният сценарий е за поне още 2-3 дни работа по освобождаване на кораба. Реалистичният - няколко седмици, в които новото трасе на Суецкият канал да не може да се използва. Преминаването е възможно по старата част, което обаче отнема 11 часа повече. Това ще повлияе на доставките в Северна Европа, ще се отрази и на цените на редица стоки. Вече се отчита поскъпване на петрола - за два дни котировките на черното злато са се повишили с 5%.
Суецкият канал е най-бързата морска връзка между Азия и Европа. Открит е през 1869-а, а заради стратегическото си значение, няколко държава имат претенции към него. Годишно се използва от близо 20 хиляди кораба. През канала минава 12% от световния товарен трафик и 30% от морските превози, включително петролни танкери.