ИЗВЕСТИЯ

Моите новини

ЗАПАЗЕНИ

 

Хаос в Суецкия канал: Опашката от чакащи кораби достига почти до Индия

Чете се за: 03:12 мин.
Снимка: БГНЕС
Субтитрите са автоматично генерирани и може да съдържат неточности.
Слушай новината

Трети ден Суецкият канал остава блокиран, след като лошо време стана причина за засядането на огромен товарен кораб. Близо 160 плавателни съда предизвикаха истинско морско задръстване в опит да преминат от Червено към Средиземно море. Твърди се, че опашката от чакащи кораби достига почти до Индия, а забавянето на стоките вече се отразява върху цените на някои стоки.

Сравняват го с изхвърлен на брега кит - точно толкова трудна е операцията по преместването му. Трети ден плаващият под панамски флаг товарен кораб "Евър Гивън" е блокиран в плитчините на Суецкия канал. Причината - пясъчна буря, при които екипажът губи контрол.

Контейнеровозът е един от най-големите в света, висок е 60 метра, дълъг е 400 - колкото Емпайър Стейт Билдинг, тежи 220 хиляди тона.

Експертът по морски товарни превози Маркъс Бейкър обясни: "Това е един наистина голям кораб, с 20 хиляди контейнера на борда. Някои от тях са празни, но други са пълни със стока. Ако не се намери начин да бъде премахната земната маса, в която е заседнал, ще се наложи част от товара да бъде свален. А това ще бъде изключително трудно от логистична гледна точка".

От компанията собственик се извиниха за създаденото неудобство. Корабът плавал от Китай и трябвало да пристигне в Ротердам.

Говорителят на пристанището в Ротердам Леон Вилемс заяви: "За да изпълнят изискванията на клиентите си, транспортните компании са длъжни да изберат най-бързия възможен маршрут. За стоките от Източна Азия това е Суецкият канал. Ако той е неизползваем, последствията ще се усетят от мнозина".

Оптимистичният сценарий е за поне още 2-3 дни работа по освобождаване на кораба. Реалистичният - няколко седмици, в които новото трасе на Суецкият канал да не може да се използва. Преминаването е възможно по старата част, което обаче отнема 11 часа повече. Това ще повлияе на доставките в Северна Европа, ще се отрази и на цените на редица стоки. Вече се отчита поскъпване на петрола - за два дни котировките на черното злато са се повишили с 5%.



Суецкият канал е най-бързата морска връзка между Азия и Европа. Открит е през 1869-а, а заради стратегическото си значение, няколко държава имат претенции към него. Годишно се използва от близо 20 хиляди кораба. През канала минава 12% от световния товарен трафик и 30% от морските превози, включително петролни танкери.

Свързани статии:

ТОП 24

Най-четени

Водещи новини

Product image
Новини Чуй новините Спорт На живо Аудио: На живо
Абонирай ме за най-важните новини?