НОВИНИ

Каква е причината за честите аварии на колектора за отпадни води под Варненското езеро?

Има ли опасност за екосистемата

Снимка:
bnt avatar logo
от БНТ , Репортер: БНТ-Варна
21:45, 12.01.2025
Чете се за: 15:37 мин.
След новините
Слушай новината

Пет години след голямата авария, колекторът за отпадни води, който минава по дъното на Варненското езеро, все още създава проблеми. От началото на ноември миналата година досега, тръбата аварира два пъти и отново замърсява езерото, макар и за дни.

В момента се извършва ремонт на съоръжението, като след неговото приключване, би трябвало, проблемът трябва да бъде окончателно решен, заявяват от Общината. Каква е причината за честите аварии и има ли опасност за екосистемата във Варненското езеро?

"Във Варненското езеро и консервените кутии се стопиха вече!"

"Аз смятам, че това е на ръба на една глобална катастрофа."

"Езерото се замърсява, морето се замърсява, рибата измира."

След голямата авария пред 2019 година, колекторът за отпадни води, който минава през Варненското езеро, замърси водите му още няколко пъти. Само за последните два месеца авариите са две. Ноември миналата година при прокопаване на траншеята, в която трябва да бъде положен новият колектор, тръбата е прекъсната.

"Беше се получило подминаване на ограничителната зона от драгажния съд. Отново имаше загуба на налягане, но тогава също успяхме в максимално кратък срок, тъй като беше малко по-сложно за 3 дни да отстраним всичко", каза Йордан Чернаев, главен инженер на фирмата изпълнител.

"Тогава имаше превишение по няколко показателя – азот нитратен, азот амониев и фосфати, което говори за замърсяване на водите. Тогава отстраняването на аварията беше няколко дни и изливането на непречистени отпадъчни води във Варненското езеро естествено рефлектира върху състоянието му", обясни инж. Явор Димитров, директор на Басейнова дирекция “Черноморски район”.

На трети януари тази година отново е подаден сигнал за авария на колектора и изтичане на фекални води в езерото.

"Получихме сигнал от ВиК за спад на налягането в тръбопровода на помпената станция за отпадъчни води. От строителната фирма веднага идентифицираха проблема, направиха оглед и установиха какво трябва да се направи", посочи инж. Пламен Китипов, заместник-кмет на община Варна.

"Причината за загуба на налягане беше разместена временна връзка на временния тръбопровод, който в момента е изграден, за да се освободи място за изкоп на траншеята, в която ще бъде положен основният тръбопровод. Поради наличието на дънни течения изградената временна връзка беше подкопана и провиснала. Това е допринесло за разхлабване на едната връзка", каза Йордан Чернаев, главен инженер на фирмата изпълнител.

"Две от съоръженията подадоха под натиска на налягането и водата за кратко време беше изпусната в езерото, за което сме санкционирани ние", посочи Веселин Русев, управител на ВиК – Варна.

Последната авария е отстранена бързо и не води до сериозно замърсяване на Варненското езеро. Или поне така твърдят от Басейнова дирекция.

"Резултатите показват слабо превишение по два показателя - азотнитритен и фосфати. Докато всички останали показатели, които сме заложили за изследване, не показват превишение над нормите. Това ние го окачествяваме като липса на залпово замърсяване, на сериозно замърсяване на езерото. Превишенията по тези два показателя се наблюдават в цялото Варненско езеро, нормално като фон. Затова не можем да съдим за пряко замърсяване на водите на Варненското езеро след аварията. Ние не бихме могли да обвържем и подобно замърсяване за пряка опасност за екосистемата във Варненско езеро", обясни инж. Явор Димитров, директор на Басейнова дирекция “Черноморски район”.

След първата голяма авария на колектора жителите на Варна бяха възмутени, че властите не са уведомили за аварията и токсичните фекални води са се изливали в езерото с месеци. И сега честите аварии нанасят големи щети и не са най-добрата реклама за туристически град като Варна.

"Хората го чуват това нещо, виждат го – чужденци, българи. Затова и може би не е много силен сезонът за туризма".

"Миналата година имаше много риба, която беше измряла и туристите виждат това и предпочитат по-хубави дистанции".

Притеснени са и рибарите, които разчитат на припечеленото от продадената риба.

"Това нещо със сигурност унищожи няколко вида, проправи път за други видове, които са устойчиви на тази мръсотия. Визирам ценни риби, които повече не влизат в залива, защото водата е бедна на кислород и богата на фекалии. Аз лично съм рибар, хвърлям за сафрид, сафридът не влиза вече, когато е толкова мръсно".

"Цяло лято тук хващаме риба и когато духа западен вятър тук, с извинение - на тоалетна мирише".

Колекторът през Варненското езеро отвежда отпадните води на хиляди домакинства от варненските райони “Аспарухово” и “Галата” към пречиствателната станция в с. Тополи. Изграждането на съоръжението е важно за града и всичко би било добре, ако първоначалният проект беше изпълнен както трябва. Предисторията.

Изграждането на колектора започва през 2008 година. Първата копка е направена от тогавашния екоминистър Джевдет Чакъров. Фирмата изпълнител е гръцка, а надзорът се извършва от частна българо-датска компания, която е трябвало да следи дали тръбата е вкопана под дъното на езерото, както е било заложено в проекта.

Надзорникът установява проблеми с изпълнението на проекта, но въпреки това съоръжението е въведено в експлоатация през 2011 година по договор с Министерството на околната среда и водите. Година по-късно екоминистерството го прехвърля за стопанисване на ВиК - Варна. През 2019 година става първата голяма авария, която замърсява езерото с токсични фекални води.

"При първото спукване... на тази тръба, това е един материал от порядъка на Фи-400, отпадните води директно се изливат във Варнеското езеро. Това се установява моментално, при нашите приемни съоръжения и помпените съоръжения, налягането пада и става ясно, че тръбата е амортизирана", посочи Веселин Русев, управител на ВиК – Варна.

По данни на институциите, в езерото се изливат между 6 и 8 хиляди кубични метра фекални води. Задействан е Аварийният план за отстраняване на аварията, а жителите на Варна научават за разлива половин година по-късно. При огледите се оказва, че тръбата е била на 13 метра под водната повърхност, върху дъното, вместо да бъде вкопана поне на 10 метра под дъното, както е по проект.

Експертите твърдят, че тръбопроводът вероятно е прекъснат от котвата на преминаващ кораб. Регионалното министерство отпуска на общината 1,3 милиона лева за ремонт на колектора. В началото на 2021 година той отново аварира. И в езерото изтичат отпадъчни води близо 2 месеца. За да бъде решен проблемът напълно, държавата отделя много повече - още 23 милиона лева. Мащабният ремонт започва през лятото на миналата година. Той включва подмяна на 830 метра от двата километра на тръбопровода.

"Около една трета от тръбопровода ще бъде изцяло нова, с изцяло нов вид тръби, които са с по-голяма механична устойчивост, с много по-добри якостни показатели. Всички връзки са предвидени да бъдат от неръждаема стомана. Бетоновите елементи се леят на брега монолитно. Има затежняващи допълнителни други елементи, защитни, стоманобетонови матраци, които ще предпазват тръбопровода от бъдещи въздействия. По съвсем друг начин се полага новото трасе и с много по-големи гаранции за защита", каза инж. Пламен Китипов, заместник-кмет на община Варна.

Търгът за ремонта печели варненската фирма “Хидроремонт-ИГ”. Общата стойност на проекта е близо 22 милиона лева. Средства са осигурени от Инвестиционната програма за общински проекти, която се управлява от Министерството на регионалното развитие и благоустройството. Разходите са за полагане на тръбопровода, за строителния и авторския надзор. Новият тръбопровод е с диаметър Ф500 и трябва да бъде поставен на 22 метра под водното равнище и вкопан поне на 4 метра под дъното на езерото. Съоръжението би трябвало да има по-голяма защита, за да се изключат следващи аварии.

Средната дълбочина на плавателния канал е 14,75 метра. Върху тръбата ще бъде положена защитна засипка, ще има положени и защитни матраци. Така че тя ще бъде поставена на максимална дълбочина и защитена от преминаващи кораби, инцидентни хвърляния на котвар", посочи Йордан Чернаев, главен инженер на фирмата изпълнител.

"Единият от параметрите, които трябва да бъдат спазени, е минимално покритие 3 метра на тръбата. Това е по показание и изисквания на Държавното предприятие “Пристанищна инфраструктура”. Това защитава със сигурност тръбопровода от механични въздействия, евентуално при бъдещи ситуации с котви и всякакви други подобни случаи, които са свързани с морския трафик", каза инж. Пламен Китипов, заместник-кмет на община Варна.

В помпената станция са разположени буферни съдове, които поемат част от изтичащите отпадъчни води, за да намаляват значително риска от замърсяване на езерото.

"Това допринесе да се намалят щетите и пораженията върху околната среда. Те се ползват и за технологични нужди, с тях се събира вода за продължителен период и се изтласква през тръбопровода с голяма скорост, за да се промива", каза инж. Пламен Китипов, заместник-кмет на община Варна.

Възложителите и изпълнителите на проекта гарантират, че след приключването на проекта, нови аварии няма да има.

"Аз съм уверен, че в участъка, който сега се ремонтира, няма да има проблеми, по начина, по който се изпълнява", отбеляза инж. Пламен Китипов, заместник-кмет на община Варна.

От Басейнова дирекция заявиха, че извършват постоянен мониторинг на водите във Варненското езеро.

"Той беше заложен веднъж на сезон от два пункта – единият е точно над скъсването на тръбата. Този мониторинг продължава ежемесечно от страна на Басейнова дирекция с регионалната лаборатория във Варна. В случаи на аварии, зачестяваме наблюденията и пробонабиранията", каза инж. Явор Димитров, директор на Басейнова дирекция “Черноморски район”.

Проектът за ремонта на напорния тръбопровод трябва да приключи до края на март тази година, ако метеорологичните условия позволят, увериха от община Варна.

"Има ограничение за температурите, като това е свързано със заварките, с бетоновите работи. Има ограничение за скорост на вятъра, което е свързано с работата на вода. От изпълнителите получаваме уверение, че могат да спазят сроковете, които са по договора. Има голям напредък в проекта, той е изпълнен над 70%. Има за съжаление забавяне в плащанията, като дотук са дадени само 20% аванс. Имаме пуснати искания спрямо платежните документи, оформени от изпълнителя, за два пъти по около 6 милиона лева. За съжаление все още не са постъпили парите към изпълнителя, което донякъде ограничава възможностите му за реакция. Изпълнени са над 90% от изкопните работи. В голяма степен са направени доставките, почти всички доставки. В много от участъците е положен тръбопроводът във временно положение. Малко по-късно ще бъде положен в окончателното му проектно положение. Новото трасе трябва да осигури достатъчна дълбочина и покритие върху тръбопровода. Това е по-голямото предизвикателство", обясни инж. Пламен Китипов, заместник-кмет на община Варна.

От регионалното министерство заявиха, че исканията за междинни плащания могат да бъдат изпълнени, едва след като Народното събрание приеме Закона за държавния бюджет за тази година. Дано това не забави изпълнението на проекта за новия колектор през Варненското езеро. А що се отнася до парите за старата тръба, оказва се похарчени на вятъра, наказани все още няма.

Заради честите аварии на колектора и изливането на фекални води ще е нужно време, за да се възстанови напълно екосистемата във Варненското езеро. А жителите на Варна се надяват ремонтът на колектора да приключи преди началото на летния сезон и никога повече да няма аварии.

Чуйте последните новини, където и да сте!
Последвайте ни във Facebook и Instagram
Следете и канала на БНТ в YouTube
Вече може да ни гледате и в TikTok
Намерете ни в Google News

Свали приложението BNТ News
google play badge
Свали приложението BNТ News
app store badge
Топ 24
Най-четени
Граждани протестираха в Букурещ, с искания за незабавна оставка на настоящия президент
Граждани протестираха в Букурещ, с искания за незабавна оставка на настоящия президент