НОВИНИ

Обмислят зони в София без замърсяващи атмосферата коли

Йоана Миланова
от Йоана Миланова
21:14, 21.03.2021
Чете се за: 04:42 мин.
Още
Слушай новината

Два варианта на зони в София, в които няма да бъдат допускани най-замърсяващите коли и лекотоварни автомобили в дните с най-мръсен въздух, обсъжда работна група към Столичната община. Крайното решение ще вземе Общинският съвет. Доставчици обаче се притесняват, че в определени дни няма да могат да зареждат магазини и ресторанти, тъй като автомобилите им масово не отговарят на изискванията.

Всеки автомобил, който премине годишен технически преглед след 12 юли ще получи стикер с чип, който ще показва в коя от възможните пет екологични групи попада. В 5-а са електромобилите и хибридните коли, а най-големите замърсители ще са в първите. Според промени в Закона за чистотата на атмосферния въздух общините ще имат право в дните с най-мръсен въздух да ограничават достъпа на най-големите замърсители в определени зони.

Божидар Христов има малка фирма, с която извършва доставки. Опасява се, че масово колегите му няма да бъдат допускани до магазините и ресторантите, които снабдяват.

"Голямо желание имам да си сменя автопарка, но като цяло това нещо няма как да се случи с едно щракване на пръсти. Ние говорим за инвестиция, която с обема ни на работа в момента от ковид кризата аз не мога да си позволя дори да си покрия месечните вноски за един нов автомобил", каза Божидар Христов.

Божидар предлага най-замърсяващите автомобили да плащат на принципа на синята зона за времето, в което трябва да работят във временно затворените за тях участъци. Или да имат прозорец рано сутрин или късно вечер.

"Да сме в такива часове, в които дефакто няма такова движение - влизаме, разтоварваме и излизаме", каза Божидар Христов.

Законът обаче не позволява:

Зафир Зарков - зам.-председател на транспортната комисия в СОС, обясни: "Единственото изключение, което е допуснато е за автомобилите, които са със специален режим на движение - линейки, служители на автомобили на Министерството на вътрешните работи, пожарна. Говорим за здравето ни. И поради тази причина не би следвало да се предлага предварително някакви изключения".

Тъй като Общините ще решават кои ще бъдат зоните и в кои дни ще бъдат въвеждани ограниченията, от Автомобилна администрация предполагат, че все пак изключения ще има.

Изпълнителният директор на Агенция "Автомобилна администрация" Бойко Рановски заяви: "Предполагам, че ще има някакви изключения, но това пак казвам е от компетенцията на общината, тъй като тези зони, където ще се водят забрани има и живущи, има и държавни учреждения".

Столичната община вече разполага и с камери, които ще засичат нарушителите.

Зам.-председател на транспортната комисия в СОС Зафир Зарков заяви: "В момента се използват за наблюдение и контрол, в бъдеще ще изпълняват контролни функции".

По данни на "Автомобилна администрация" в момента около 65% от колите в страната са над 15-годишна възраст. Добрата новина е за собствениците на коли с монтирана газова уредба, която е преминала през проверка.

"Тогава измерванията за емисиите за замърсяването ще бъдат направени при работата на двигателя на този автомобил на съответния газ, което дава възможност на собственика на този автомобил да получи екологична група по-висока, от която би бил този автомобил, ако би бил бензин или на дизел", уточни Бойко Рановски.

От началото на идната година пък всички измервания в пунктовете за технически прегледи ще се въвеждат в информационната система на Автомобилна администрация. Така рисковете от злоупотреби намаляват, защото самата система ще определя кой автомобил в коя група попада.

Свали приложението BNТ News
google play badge
Свали приложението BNТ News
app store badge
Топ 24
Най-четени
Валежи от дъжд и сняг, примесени с прах от Сахара
Валежи от дъжд и сняг, примесени с прах от Сахара
Предизборна математика - колко гласа правят един мандат
Предизборна математика - колко гласа правят един мандат