Омбудсманът Диана Ковачева изпрати препоръка до министъра на образованието и науката проф. Николай Денков, в която поиска да бъдат изготвени заселени мерки за психосоциална подкрепа на учениците в контекста на предстоящата нова COVID вълна и евентуалното преминаването на децата отново в дистанционен режим на обучение.
Според омбудсмана е необходимо училищните психолози да имат проактивна роля за ранно идентифициране на проблемите при учениците, включително и чрез онлайн срещи и консултации.
Повод за препоръката са десетки жалби до омбудсмана, в която разтревожени родители споделят, че след продължителното онлайн обучение децата им са показали по-ниска мотивация за учене, по-ниски резултати в края на годината, трудности с концентрацията, проблеми с езиковото и физическото развитие, разсеяност, липса на желание и интерес за учене, загуба на училищни навици.
Припомняме, че доц. Ковачева инициира кампания за подкрепа на психичното здраве на учениците под мотото „Синьо лято“, в рамките на която от 1 до 18 юни т.г. психолози консултираха деца и родители как да се справят с последствията от дистанционното обучение.
Кампанията потвърди факта, че учениците, прекарали дълго време в ситуация на онлайн обучение, трудно се адаптират към връщането в клас. Бе констатирана появата на паник атаки, слаб интерес към образователния процес, по-трудно разбиране на учебния материал по време на дистанционното обучение.
"Ролята на училищните психолози за осигуряване на навременна психологическа подкрепа на учениците е от изключително значение и затова е необходимо да се предприемат действия в тази посока", каза омбудсманът.
Тя подчертава, че е наложително всички ученици да могат да се възползват от подкрепа за психичното си здраве, която да бъде базирана в училище, като за това се използват интегрирани подходи.
„Намирам, че са необходими спешни действия за целенасочена подготовка на психолозите преди началото на учебната година за работа с последиците върху учениците от ограничителните мерки. Има нужда от въвеждане в практиката на училищен механизъм за ранно идентифициране на възникналите проблеми при психичното здраве на учениците”, посочва още Ковачева.
Доц. Ковачева е категорична, че предвид новите предизвикателства е необходимо да се изготви специален план за действие за следващите две години, със заложени мерки и активи, чрез които да се гарантира, че децата и учениците ще преодолеят натрупаните психоемоционални дефицити от онлайн обучението и последиците от пандемията.
В тази връзка омбудсманът отправя конкретни препоръки, сред които: