НОВИНИ

Опасният участък на АМ "Тракия": Защо е толкова очакван ремонтът

Николай Минков
от Николай Минков
17:15, 05.10.2020
5782
Чете се за: 04:17 мин.
У нас
ремонт тракия
Снимка:

От днес стартира дългоочакваният ремонт на автомагистрала "Тракия" в участъка между Белозем и Стара Загора.

Засега ще се рехабилитира само 12 километра от пътен възел "Белозем" до пътен възел "Оризово" в посока Бургас, въпреки че проблемни са общо 52 километра. Скоростта ще бъде намалена от 90 на 70 км/ч, а движението ще се осъществява двупосочно в платното за София. Поставена е необходимата сигнализация, съобщават от Агенция "Пътна инфраструктура".

Заради ремонтните работи ще бъде затворена връзката на пътен възел "Плодовитово" в платното за Бургас към третокласния път Оризово - Плодовитово - Първомай. Пътуващите за Първомай могат да слязат от магистрала "Тракия" при Чирпан и да се върнат обратно към Плодовитово и Първомай по второкласния път.

Предвижда се ремонтът на 12-те км да приключи до началото на ноември. Ако времето позволи, строителните работи в посока Бургас ще продължат в 40-километровия участък от Оризово до Стара Загора. През следващата година ще се работи и по платното в посока София. Прогнозната стойност на ремонта за целия 52-километров участък от Белозем до Стара Загора е близо 89 млн. лева.

Как се стигна до ситуацията, в която една наглед нова отсечка (според европейските и световни стандарти) от аутобана се амортизира до такава степен, че движението с над 90 км/ч бе сериозна предпоставка за пътни произшествия, поради което пътна полиция, напълно оправдано, ограничи скоростта за целия проблемен участък.

На 2 юли през 2006 г. тогавашният премиер Сергей Станишев официално преряза лентата на първите 15-километра аутобан от Оризово - първото голямо инфраструктурно постижение на тогавашното правителство.

Министър-председателят беше посрещнат с пищна церемония от министъра на регионалното развитие и благоустройството Асен Гагаузов, областния управител на Стара Загора Мария Нейкова и кмета на града Евгени Желев, а Старозагорският митрополит Галактион отслужи тържествен водосвет за новото съоръжение. Тогава в речта си Станишев обяви амбициозната програма на кабинета само до две седмици да огласи цялостна стратегия, предвиждаща изграждането на повече от 700 км нови пътища до 2015 г. Мащабното строителство така и не бе реализирано.

А иначе строителите - сдружение "Рънуей-БГ" и "ПИ ЕС АЙ"- АД Стара Загора, бодро рапортуват, че за 16 км от отсечката са изкопали и насипали 3,5 млн. куб.м земна маса, положили са основа от 230 000 куб.м трошен камък и 230 000 тона асфалт. Само предпазната ограда е близо 36 километра.

На пръв поглед всичко е според стандарта. Проблемът обаче е, че никой не проверява дали строителите са спазили технологичните изисквания, защото по това време в България няма практика АПИ да преценява качеството на настилките.

Това се прави от лицензирани лаборатории, които са част от строителните фирми. Според Изпълнителната агенция "Българска служба за акредитация" (БСА) у нас има над 70 акредитирани лаборатории, които основно разчитат на поръчки от своя собственик.

Държавата сама е създала тази ситуация, след като по това време като за участие в обществени поръчки за инфраструктурни обекти почти винаги се поставя изискване кандидатите да имат договор или да притежават акредитирана лаборатория за изпитване на строителни материали. Тогава излиза, че изпълнителят - т.е. строителят, сам се проверява за качеството на извършената работа. Резултатите от тази практика ги виждаме в момента на магистрала "Тракия".

Следващото голямо постижение в сферата на пътното строителство премиерът Станишев отбелязва на 5 октомври 2007 г., прерязвайки лентата на новопостроения участък "Оризово - Стара Загора" дълъг малко над 23 километра.

То свързва Чирпан със Стара Загора. Тогава гордият министър-председател се обръща към присъстващите с думите: "Без самохвалство, имаме с какво да се похвалим - за последните 2 години в експлоатация са въведени 125 км магистрали, а до края на годината ще бъдат открити още 25 км - участък от магистрала „Марица". Амбициозно!

Церемонията е идентична, с тази от предходната година, дори присъстващите са същите - министърът на регионалното развитие и благоустройството Асен Гагаузов, областният управител на Стара Загора Мария Нейкова, дори тържествен водосвет отново е отслужен от старозагорския митрополит Галактион. И приликите не свършват до тук.

Изпълнител на проекта отново е фирма "ПЕ ЕС АЙ", която е част от "Трейс груп холд". По време на строителството са положени 670 000 тона асфалт, поставени 15 500 м пътна маркировка и 120 000 м предпазна ограда. И отново качеството на настилките не е проверено от държавна лаборатория, а от лицензирани, свързани със строителите, компании. Но такова е законодателството.

Веднага след официалното откриване автомобилите тръгнаха по новата отсечка, но в бързината строителите не бяха сложили знаци, че магистралата е незавършена и десетки коли излетяха от аутобана.

Черната статистика продължи и след пускане на целия 90-километров участък. Под гумите на тежките камиони, заради лошо качество на подложките и по-тънкия асфалт и износващо покритие участъкът от аутобана бързо се амортизира, първо се появиха дълбоки коловози в дясната лента, а след това и в лявата, зейнаха дупки.

Не закъсняха и пътните инциденти.

- На 23 януари 2017 г. лек автомобил "Хонда", управляван от 36-годишен мъж, се заби в мантинелата на 257 километър. Шофьорът загина на място.

- На 19 август 2017 г. шофьор на тир загина при катастрофа край Стара Загора при 189-тия километър в посока София.

- На 29 април 2017 г. 57-годишен мъж от Варна загина при тежка катастрофа на магистралата на 257 км в посока Бургас. Джипът "Мазда", който той е управлявал, се преобърнал, като е паднал в съседното платно.

- На 6 октомври м.г. автобус се преобърна в канавката на аутобана между Нова Загора и Стара Загора. Шофьорът и неговият спътник оцеляват като по чудо.

Според статистиката на Института за пътна безопасност магистрала "Тракия" в участъка Чирпан - Стара Загора е една от най-смъртоносните в Европа.

Само от 2015 г. до юни 2020 г. са загинали 16 души.

Най-тежките катастрофи станаха през лятото на тази година, което принуди АПИ да започне дълго отлагания ремонт.

- На 12 юли, малко след 17.00 часа, тир с турска регистрация, пътуващ към Бургас, навлиза в насрещното на 163-ти километър на "Тракия". Удря 5 автомобила, обръща се и се запалва. При тежката катастрофа петима души губят живота си, а други шестима са ранени, сред които и дете на две години и половина. Инцидентът става около село Плодовитово.

След като шофьорът губи контрол, преминава през разделителната мантинела и отива в насрещното движение. При удара се преобръща като затиска няколко коли, а други изхвърля извън пътя. По първоначална информация най-вероятната причина за инцидента е, че шофьорът е заспал на волана.

Последват серия от технически и строителни експертизи. Директорът на Областното пътно управление в Стара Загора признава, че в този участък мантинелите са стари и силно амротизирани. Твърди обаче, че не това е причината за тежката катастрофа.

Илия Златев, директор ОПУ Стара Загора: "Мантинелата е стара и ръждясала, поставена е през 90-те години на миналия век. Отговаря на абсолютно всички стандарти, които са действали. Тя е претърпяла удар, не е това причината за състоянието на мантинелата, независимо от нейния тежък вид".

- На 18 юли тир с турска регистрация се обърна на същото място на автомагистрала "Тракия", където шест дни по-рано загинаха петима души. Този път за щастие няма жертви и пострадали. По първоначални данни камионът е спукал гума, при което се е качил на мантинелата между двете платна.

- На 31 август тир с турска регистрация, превозващ палети, се обърна в крайпътна канавка на автомагистрала "Тракия" в близост до 121 км в посока София, а причината - заспиване на водача зад волана.

Дни по-късно на мястото беше положен нов асфалт върху дилатационната фуга само в активната лента, бързата и аварийната бяха оставени в същото трагично състояние. Тогава от АПИ признаха, че закърпването е временно решение за лятото.

След дълго отлагане ремонтите на опасния участък са факт. Надеждите са, че този път строителите ще си свършат качествено работата и няма да се налага отново ремонти на ремонтите.

Снимки: БГНЕС, БНТ

Свали приложението BNТ News
google play badge
Свали приложението BNТ News
app store badge
Топ 24
Най-четени
Манфред Вебер е разговарял с премиера Борисов
Манфред Вебер е разговарял с премиера Борисов
Ремонтират подлеза, който се срути във Варна
Ремонтират подлеза, който се срути във Варна