ИЗВЕСТИЯ

Моите новини

ЗАПАЗЕНИ

От Асоциацията на пострадали при катастрофи искат промени в ЗДвП и затягане на мерките за тротинетки

bnt avatar logo от БНТ
A+ A-
Чете се за: 04:10 мин.
У нас
Video Player is loading.
Текущо време 0:00
Продължителност -:-
Заредено: 0%
Тип на потока НА ЖИВО
Оставащо време 0:00
 
1x
    • Глави
    • descriptions off, selected
      Снимка: илюстративна
      Субтитрите са автоматично генерирани и може да съдържат неточности.
      Слушай новината
      00:00
      00:00

      Законът за движение по пътищата е доста изостанал. Различните категории МПС-та, билото мотоциклети, се дефинират с обем на двигателя, с кубатура - неща, които са доста неактуални. При написването на тези норми, автомобилите са били с по 1200 - 1300 куб. см обем на двигателите и са били мощни по около 60 конски сили. Сега колите са със същия работен обем са по около 200 конски сили. Отделно се появиха хибриди, електрически автомобили и т.н. При тротинетките е подобно, защото те по дефиниция са МПС-та, тъй като се задвижват от собствена сила с двигатели или както по-често се случва с електромотори. Това коментира в студиото на "Денят започва" юристът Илия Тодоров от Българската асоциация на пострадалите при катастрофи.

      Според него, тротинетките са някак си в сивата зона, защото за тях не вържат точно правилата за МПС-та, тъй като те не подлежат на регистрация, водачите им на практика не преминават някакъв курс на обучение:

      "Съответно те нямат и прилежащи документи - застраховки и всички други типични признаци за МПС-та, което в един момент се превръща в проблем, тъй като част от тях са си доста мощни и бързи. Знаем, че има такива, които развиват скоро до около 100 км/час. Има два вида, ако може да разграничим - едните са тези, които са за споделено пътуване под наем тротинетките. С тях по-скоро няма такъв сериозен проблем, защото те са електронно ограничени до 25 км/час, както казва закона. Отделно, чрез GPS се следят и дори автоматично могат да се деактивират, ако са в зона, в която е забранено движението им. И другата категория са частните, тези, които хората си купуват, за да ходят на работа, да се забавляват и т.н. При тях на практика контрол няма."

      По думите на Тодоров много е трудно да се установи такъв нарушител, защото на практика не може да бъде лишен от правоуправление, тъй като такова по дефиниция не се изисква или може да е непълнолетен:

      "Затова считаме, че има нужда от промяна в тази посока и затягане на мерките. Може би пълна забрана е доста крайна мярка. Може да се направи нещо без да се стига до първата забрана - да се вдигне възрастта за възможност за управлението, тъй като в момента долната граница е 14 години. Считаме, че ако тя е 16 години и се въведе задължително обучение, т.е. задължително за водачите се изискват категория, която е най-малката за мотопед - АМ категорията, тъй като до голяма степен тротинетките на практика отговарят на дефиницията на мотопедите и конструктивната скорост и т.н. Съответно всеки, който кара тротинетка ще е изкарал курс и ще е издържал изпит."

      Илия Тодоров каза още, че ако има застраховка "Гражданска отговорност", както се изисква за другите МПС-та, при инцидент с тротинетка, тогава пострадалият човек има право да получи обезщетение за имуществени и неимуществени вреди, но в случая това няма как да стане, защото няма регистрирано МПС със задължителна застраховка "Гражданска отговорност".

      Вижте целия разговор във видеото

      Последвайте ни

      ТОП 24

      Най-четени

      Водещи новини

      Product image
      Новини Чуй новините Спорт На живо Аудио: На живо
      Абонирай ме за най-важните новини?