Международната морска организация призова днес в 12:00 на обяд корабите в пристанищата да пуснат сирените си, за да напомнят, че проблемът със смяната на корабните екипажи не е решен. Денят е избран, защото днес заседава Международната организация на труда.
На пристанище Варна точно в 12 часа бяха пуснати сирените на корабите, които са в порта.
Целта е да се привлече вниманието на широката общественост към проблемите на над 150 000 моряци по света заради пандемията от COVID-19. Част от тях с месеци не могат да се приберат, а други, напротив, не могат да се качат на корабите, за които имат договори.
Има случаи на моряци, които са на кораби повече от 10 месеца.
В България беше инициирана и глобална петиция в тяхна подкрепа. Към момента малък брой страни допускат в техни пристанища да се сменят моряци от корабните екипажи и организаторите на петицията призовават за незабавни и спешни мерки, за да се разреши придвижването на морски лица.
Яни Георгиев е моряк и знае най-добре какво означава да си блокиран с месеци на борда на един кораб.
Той е от Бургас и е моряк вече 20 години. Посветил е живота си на професията, но заради пандемията, както той, така и неговите хиляди колеги, попадат в ситуация, в която се чувстват като затворници на собствените си работни места.
„Поради почти тоталното закриване на пристанищата за извършване на смените. Вече откакто обявиха тази епидемия, много държави, както в Европейския съюз и света, затвориха пристанищата. Извършва се само товарооборот, но не и смяна на екипажите", каза морякът.
В някои случаи моряци прекарват почти година на кораба, въпреки че плаването им е било предвидено за близо 4-5 месеца. Екипажът не е допуснат в съответната чужда държава и единствената алтернатива е да чака корабът да се върне отново в България.
„И започнаха колегите освен да са изтощени физически, започнаха и ментални проблеми. Който следи специализираните сайтове, започва да забелязва, че започват да се случват инциденти. При условие, че в тази ситуация има хора, които семействата им сигурно страдат на брега, има някои позитивни, някои сигурно са и починали. Нямаш възможност, освен една сателитна връзка да направиш", каза Яни Георгиев.
У нас смяната на екип на е забранена. Българските институции обаче са безсилни в другите държави, тъй като там сами определят дали да допуснат на своя територия екипаж. Не е ясна бройката колко наши сънародници чакат смяна, но регистрираните български моряци са близо 15 хиляди.
„Епидемията от COVID-19 възпрепятства полетите на авиокомпаниите, а основната смяна на екипажите се извършва именно с тях. Европейската комисия, заедно с България, изпрати специална петиция към Международната морска организация да се съдейства за смяна на всички екипажи, в това число и българи. Има голямо разбиране от всички държави по света", каза к.д.п. Александър Илиев, директор Морска администрация - Бургас.
А моряците настояват да се създадат постоянни „зелени коридори" към България, както и да влязат в списъка на ключовите работници, като медици и полицаи, за да могат по-лесно да се прибират по домовете по време на извънредни положения.
Автор: Нора Бочева