22 700 души загиват всяка година по пътищата на Европейския съюз, други 120 000 хиляди са ранени в пътни инциденти. За последните десет години близо 12 000 деца и младежи са губят живота си в катастрофи.
България е на челно място в тази тъжна класация. Европейският парламент предприе много инициативи за подобряване на безопасността по пътищата на континента и си поставя амбициозната задача чрез общо законодателство само след тридесет години да няма нито един загинал европеец в резултат на катастрофи.
Какво представлява „Визия Нула" - Валери Маринов разговаря с евродепутатката от Гърция Елена Кондура, която е докладчик по темата.
Защо тази тема е толкова важна сега? Проблемът е от доста време. Кои са основните моменти във „Визия Нула"?
Елена Кондура: Що се отнася до безопасността на пътя бих искала да изтъкна защо това трябва да е главен приоритет за Европа и за всяка страна членка на Съюза. Ще започна с няколко шокиращи цифри. Всяка година стават един милион катастрофи и това води до около 20 000 смъртни случая на пътя. Също така повече от 120 000 души биват тежко ранени. Безопасността на пътя засяга живота на хората. Ето защо смъртните случаи на пътя са напълно неприемливи, особено след като те могат да бъдат предотвратени
Това ли е причината за изготвянето на „Визия Нула"? Опитвате се да сведете до нула броя на загиналите на пътя?
Елена Кондура: Точно така! Ние знаем какво убива на пътя и ние знаем как да избегнем това. Но в рамките на ЕС ние все още не можахме да постигнем целта, поставена за изминалото десетилетие, да намалим случаите наполовина. Това стана така, защото на нас все още ни липсва един важен общ елемент, а това е силната политическа воля на всички нива на европейско, на национално и на регионално. И трябва да превърнем силната воля в смели действия. Затова аз подех тази инициатива да изготвя този доклад и имам честта да бъда докладчикът на Европейския парламент в подкрепа на Европейската комисия, която също ще предприеме законодателни действия и след това всички държави-членки ще приложат един холистичен подход за безопасността на пътя, цялостна политическа рамка. Ние смятаме, че това е първата стъпка към изпълнение на „Визия Нула 2050-та". Така че аз изготвих този доклад след обширни срещи и дискусии с политици, а също така и със съюзите на търговските работници и аз съм много доволна и горда, че този доклад беше изцяло приет като резолюция от огромното мнозинство политически групи в Европейския парламент и в пленарната зала беше гласуван на 5 октомври.
Какви са мерките, които трябва да бъдат предприети през следващите три десетилетия, за да бъде изпълнена „Визия Нула"?
Елена Кондура: Това е един много амбициозен доклад. Двете най-важни предложения са свързани с това, че скоростта и карането след като си пил убиват. Така че, високата скорост е фактор номер едно за смъртните случаи на пътя. Въпреки че жертвите на пътя намаляха, тъй като превозните средства станаха по-безопасни, това не важи за уязвимите участници в движението като пешеходци, велосипедисти, където изведнъж броят на загиналите се увеличи в няколко държави-членки. Така че трябва да направим повече, за да защитим пешеходците и всички други уязвими групи, които все още са изложени на риск и по-малко защитени по улиците. Затова искаме ясно ограничение на скоростта от 30 км/ч в градските жилищни райони и райони с голям брой велосипедисти и пешеходци в ЕС и 50 км/ч. Имаме много успешни проучвания на европейски градове като Билбао в Испания, които приеха това ограничение на скоростта като най-добра практика и имаха изключителни резултати в намаляването на пътните катастрофи с жертви. И второто нещо, което е много важно, е нулева толерантност към шофиране в нетрезво състояние. Алкохолът, както знаете, е отговорен за 25% от катастрофите с жертви и това е от особена важност, особено за младите хора. Затова предлагаме по-строги правила да се предотвратява и да не се насърчават хората, които карат след употреба на алкохол и подобно нещо да се предотвратява.
Повдигате един много важен въпрос за новата среда на пътя. Имам предвид икономиката на споделянето, други форми на движение като велосипеди, електромобили и така нататък. Какви са последиците от това?
Елена Кондура: Преди да Ви отговоря, трябва да кажа, че цялото предложение, което правим, има 4 стълба по-безопасни превозни средства, по-безопасна инфраструктура, по-безопасно използване на пътищата и политическа рамка за бъдещето. И така, всичко е включено. А за новите, да кажем, автоматични превозни средства, които трябва да са на пътя заедно с другите превозни средства, истината е, че за момента ние сме в началото. Ние предлагаме европейска рамка за одобрение за автоматични автомобили, за да осигурим безопасността на водачите, пешеходците и велосипедистите. Но все още сме в началото.
Какви стъпки трябва да бъдат предприети в бъдеще?
Елена Кондура: Основните точки в този доклад по отношение безопасността на пътя, както казах, са по-силна европейска рамка, прилагане на правилата за глоби и наказания за нарушения по пътищата, по-тясно сътрудничество в областта на пътната безопасност между органите за пътна безопасност и здравните служби, тъй като незабавните грижи след катастрофа намаляват риска от сериозни наранявания. Специално за младите шофьори предлагаме допълнителни мерки, за да придобият повече опит в шофирането, както и да бъдат обучени за първа помощ преди получаване на шофьорска книжка. След това, по-безопасната инфраструктура е много важна, за да се гарантира, че всички европейски магистрали и пътища систематично трябва да са оценявани и класифицирани, така че потребителите да са наясно и непрекъснато да имат актуални данни за състоянието на тяхната безопасност. Това трябва да е приоритет за държавите-членки и Европейската комисия, които трябва да осигурят финансиране. Много е важно финансирането! Като например Next Generation EU - за инвестиции, които ще доведат до най-голяма полза по отношение на пътната безопасност. И след това по-безопасни превозни средства. Всички знаем, че новите усъвършенствани функции за безопасност на превозните средства скоро ще станат задължителни в ЕС като например интелигентно управляване на скоростта и система за аварийно поддържане на платното. И ние трябва да комбинираме политики, защото през следващите години автоматизираните автомобили ще бъдат на пътя наред с конвенционалните превозни средства. И другото ние настояваме за повишаване на осведомеността за пътната безопасност и за по-добре информирани граждани на ЕС. Ето защо ние искаме повече програми за повишаване на осведомеността, които насърчават пътната безопасност, както и за провеждане на Европейска година на пътната безопасност
Какви ще са от въвеждането на новите автомобили и автоматизираните системи на пътя?
Елена Кондура: Ние искаме засилено европейско законодателство относно технологичната спецификация на превозните средства и амбициозно вторично законодателство на Общия регламент за безопасност за усъвършенстваните функции за безопасност в превозните средства, съвместими с най-новите технологични разработки. Също така искаме да се хармонизира регулаторната рамка, както ви казах, за автоматизираните автомобили. И по отношение на личните средства придвижване като електрически скутери, ние призовахме Комисията да предостави рамка за одобрение за тези нови средства за мобилност и да издаде насоки относно правилата за движение и тяхното използване за държавите членки.
Какво е значението на това, наистина ли е необходима законодателна рамка?
Елена Кондура: И последно, това е ясна политическа рамка за бъдещето. Ние подкрепяме използването на показатели за ефективност на безопасността и хармонизирани данни и ще помогнем както на Европейската комисия, така и на държавите членки да прилагат целенасочени политики за пътна безопасност. Смятаме, че трябва да се създаде Европейска агенция за автомобилен транспорт. В момента в ЕС имаме подобни агенции за въздушен, железопътен и морски транспорт, но не и за автомобилен транспорт.
Гледайте повече от "Светът и ние"