След като туризмът беше изваден от икономическото министерство - очаква се утре правителството да обособи бранша в отделна агенция. Краткият административен вакуум, който се получи изнерви хората в тази сфера. Още повече, че от Националния съвет по туризъм очакваха да ги потърсят за мнение, преди да бъдат направени промени в сектора.
"Туризмът не е към нито едно от министерствата и по сега действащото законодателство във връзка със самия проблем със Закона за туризма приет от последното 41 Народно събрание в последните му часове, който изисква да бъдат създадени и 14 нови подзаконови нормативни акта, туризмът изпадна в тази институционална криза от която ние от една страна имаме недостиг на нормативна база, от друга страна няма управляващ орган", изтъкна Румен Драганов - директор на Института за анализи в туризма.
Туристическият бизнес е оставен в неясна среда - някой от наредбите трябваше вече да действат, други да бъдат прилагани от септември. Юристи напомнят, че след обособяване на Агенция по туризъм, законът ще трябва да бъде "ремонтиран", за да се впише новия принципал. Най-голямата болка обаче е липса ясна концепция, какво ще се случва с така наречения приоритетен за доста правителства отрасъл. Не е ясно и къде ще бъде позиционирана агенцията, дали за един подпис ще трябва да се пътува до Пловдив, където сега е туристическата администрация.
"Туризмът е акумулираща индустрия. Почти всяко министерство има досег до туризма. Все ще претичваме. Парите, които дадоха за преместването и разходите които се дават, тука да се явяваме в МС, можеха да отидат за реклама на България", обянси Донка Соколова - председател на УС на Българската асоциация на туристическите агенции (БАТА).
"Ние искахме да сме министерство с по-голям бюджет за външна реклама, защото нашите партньори от Франция, от Холандия, казват единствената ви слабост, която има според тях това е слабата презентация и реклама в чужбина, иначе материалната база я одобриха, качеството и цената горе-долу е приемливо, инфраструктурата е задоволителна, единственият проблем е външната реклама", подчерта Благой Рагин - председател на БХРА.
Кой и как ще управлява туристическия бизнес е въпросът, който сега си задава браншът. Те очакват и не малко капани.
"Ние ще имаме блокиране на изпълнението на ред функции, които са функции точно на министъра или председателя на ДА, свързани с категоризацията на нови места за настаняване, с регистрация на туроператори и туристически агенции", посочи Румен Драганов - директор на Института за анализи в туризма.
Служителите в ресор туризъм от бившото вече Министерство на икономиката, енергетиката и туризма също са притеснени. Днес те отказаха какъвто и да е коментар пред нашата камера с аргумента, че на този етап те са между два стола - не знаят нито в каква структура ще работят нито в кой град.
За прехрана на семействата си: Работници от 65 държави печелят доходите си у нас
МВР: Ползвайте само официални места за обмяна на пари – банки или пощенски станции