Милен Велчев съобщи в студиото на „Денят започва" , че Меглена Кунева е избрана за еврокомисар на годината и това е един светъл лъч за България на фона на негативните новини от Брюксел за страната ни.
Колкото до темата за бюджет 2009 г., който бе приет от парламента на първо четене, заместник-председателят на бюджетната комисия подчерта, че на фона на все по-лошите световни финансови новини няма как да не бъдат понижени прогнозите за икономически растеж и у нас. Единият подход е да пренапишем целия бюджет, а друг - да заложим повече буфери и част от предвидените разходи да бъдат спестени, каза Милен Велчев. При по-справедлив подход ще намалим не със 7, а с 10-12 % текущите разходи във всяка сфера, а в края на годината, ако има по-висок от заложения растеж, средствата могата да бъдат усвоени, допълни Велчев.
Отказахме се да искаме увеличение на здравните вноски на 8 %, защото за 2009 не е възможно да бъде реформирано здравното осигуряване. Това е и причината за 6-процентната вноска, да не се наливат пари в нереформирана сфера.
Бюджетът определено трябва да е антикризисен. Спрените пари от Еврокомисията няма да имат отражение върху бюджета за 2009. От блокираните някои са предвидени и се надявам да може да бъдат използвани. Надявам се, че нашите служители ще още допълнителни мерки, за да могат средствата от ЕС да бъдат усвоени, заяви Милен Велчев.
ПЪЛЕН ТЕКСТ НА ИНТЕРВЮТО
Водещ: Важен съвет на коалицията предстои в близките дни. За това от какви позиции тръгва НДСВ към съвета на коалицията - заседание, на което се очаква да бъдат обсъждани както бюджета за 2009 година, така и спрените пари по еврофондовете, поне това е предварителният анонс. За това с какви позиции тръгва НДСВ за тази среща, лидерска среща на управляващата коалиция, в студиото сме с Милен Велчев. Добро утро, господин Велчев.
Милен Велчев: Здравейте.
Водещ: На път сте като че ли да взривите напрежението в управляващата коалиция с идеята си за съкращаване на коледната и на новогодишната ваканция на депутатите.
Милен Велчев: Не /.../, ако това се взриви напрежението. Наистина смятаме да предложим това. Това не е, разбира се, толкова съществено, колкото предложенията ни по бюджета. Но в началото на нашия разговор всъщност бих искал да информирам зрителите в случай, че не са информирани, и да поздравя нашия еврокомисар Меглена Кунева, че е избрана за комисар на годината от изданието „European Agenda". Това е едно сериозно признание не само за комисар Кунева, но и за, мисля, за цяла България, която я е излъчила. Надявам се, че на фона на негативните новини, които идват от ЕС, един такъв лъч светлина ще ни оправи настроението преди празниците.
Водещ: Лъч светлина, обаче сянката е сериозна, нали, във връзка с оценките от Брюксел?
Милен Велчев: Сянката е сериозна. Трябват ни още повече такива лъчи.
Водещ: Добре, нека да започнем с бюджета - то, което се анонсира като една от основните теми на заседанието на коалицията. Какви корекции в предварително анонсирания вариант на бюджета?
Милен Велчев: Каква е ситуацията всъщност? - за последните шест седмици, откакто този проект на бюджета беше внесен и гласуван на първо четене, вие сте свидетел, всички сме свидетели на непрекъснати все по-лоши и по-лоши новини на икономическото развитие на нашите основни икономически и търговски партньори от ЕС, от Щатите и така нататък. Това няма как да не се отрази на предвижданията ни за растеж на българската икономика надолу и, разбира се, и за очакванията ни за приходите в бюджета също надолу. Но единият възможен подход е ние да кажем - сега, слагаме на страна това, което сме приели вече на първо четене, и пренаписваме изцяло бюджета с нова, по-ниска приходна част, по-ниска разходна част и така нататък. Другият подход, който е възможен и ние в следващите дни ще дискутираме в коалицията, завършвайки в петък със съвета на коалицията, дали да не приложим втория възможен подход. Той е - давайки си сметка за по-неблагоприятната макроикономическа среда, все пак вместо да пренаписваме изцяло бюджета, а да заложим повече резерви или буфери, както се казва на бюджетарски език, които да ни позволят в случай, че приходната част на бюджета не бъде изпълнена догодина така, както е заложена в проекта, и част от разходите, които първоначално са предвидени, да бъдат спестени. Тези разходи ще бъдат в цялата бюджетна сфера. Ние няма да казваме, да нарочим примерно строителството или образованието, или здравеопазването, че са му много парите и трябва да ги намалим, по по-справедлив начин, при по-справедлив подход ще ги намалим не със седем, а с десет примерно или 12 процента...
Водещ: Това, което е предвидено за разходи.
Милен Велчев: ... това, което е предвидено за текущи разходи.
Водещ: Тоест ако, образно, има две папки - едната с растеж 4.7, другата с 2.1, не е необходимо да се посяга към тази с 2., може към тази с 4.7, но пък буферите да се пласират, нали?
Милен Велчев: Много е трудно да се предскаже в тази обстановка колко точно ще е растежът. Той спокойно може да бъде и 4.7, и това всъщност е базовият сценарий, заложен в нашата конвергентна програма, която наскоро представихме пред ЕС, той може да бъде и два процента, а при определени сценарии може и да е негативен.
Водещ: По-ниски приходи означават и по-ниски разходи, нали така?
Милен Велчев: Да, и това казва, че със сигурност трябва да сме готови да направим по-ниски разходи, отколкото са заложени в бюджета. Въпросът е как да стане това - дали да бъдат орязани на няколко сфери с произволни суми разходите, или да се приложи по-принципен подход и да се каже: всички сфери имат нужда от пари, еднаква нужда, и ние ще намалим с 10 процента текущите разходи, които определяме за всяка сфера. А в края на годината, ако се изпълни все пак оптимистичния сценарий, нищо не пречи и тези десет процента да бъдат усвоени.
Водещ: Анонсираните обещания, ангажименти към различни категории: бюджетни заплати, пенсионери, социално слаби, образование, здравеопазване остават ли, или са поставени под въпрос?
Милен Велчев: Вижте, говоря за всички разходи. Всички разходи трябва да бъдат под въпрос и в хода на годината правителството да прецени къде е необходимо да бъде отпуснат колана с една дупка, къде може да не бъде отпуснат.
Водещ: Здравната вноска - 6 процента или 8 процента?
Милен Велчев: Здравната вноска... Наистина бяхме в голямо колебание при внасянето на бюджета дали тя да бъде все пак 8 процента, както беше анонсирано преди месеци, или да остане на 6 процента. Преценихме тогава да остане на 8 процента с очакването все пак реформите в здравното осигуряване ще продължат или по-скоро ще започнат съвсем скоро. За съжаление, те все още не са факт, още сме далеч от гласуването на тези промени в Закона за здравното осигуряване. Със сигурност може да се каже, че през 2009 година няма да има още ефективна реформа. Тя ще бъде едва през 2010 година в най-добрия случай. И при това положение не е оправдано според нас здравната вноска да се увеличава от 6 на 8 процента, разумно е за догодина да остане на 6 процента, а пък през 2010 година, ако напредне здравното осигуряване, тогава да я увеличим.
Водещ: Тоест наливането на пари в нереформирана система ви се струва икономически неоправдано.
Милен Велчев: Това сме твърдели винаги, от началото на това столетие.
Водещ: Добре, но това означава ли по-малко пари за здравеопазване и въобще хората как ще усетят това, че...
Милен Велчев: Не, не означава по-малко пари нито спрямо тази година, нито спрямо заложеното вече в бюджета за 2009 година. За 2009 година има планирано увеличение сериозно и то ще е пак в рамките на шестте процента, които се събират. Просото догодина тези 6 процента ще са по-голяма сума, отколкото са през тази година. Затова увеличение ще има, но не такова огромно увеличение, каквото може би очакват работещите в здравния сектор, и не такова голямо увеличение, каквото би били оправдано, ако имаше реформа на здравното осигуряване.
Водещ: Според вас какви цени на петрола е добре да се заложат в бюджета, какви нива на долара, за да няма изненади?
Милен Велчев: Каквито и да се заложат, сигурно няма да са точни. Спомняте си каква беше критиката миналата година, че били прекалено занижени цените на петрола, заложени в бюджета. Те по едно време се качиха на 150, но сега са по-ниски, отколкото...
Водещ: Стремително се свиха.
Милен Велчев: ... тези, които са заложени. Така че средната цена за тази година нищо чудно да е близка до заложената. Но за догодина аз мисля, че разумното е да се заложи някаква цена горе - долу близка или малко по-висока от текущата, защото не виждам причина тя да се увеличи прекомерно много, а и не виждам от какво може пък да намалява още.
Водещ: Петър Димитров миналата седмица в нашето студио призова да не се всява паника в парламента по отношение на бюджета. Смятате ли, че корекциите...
Милен Велчев: Това към опозицията ли беше призив? Сигурно, защото опозицията е тази обикновено, която всява паника. Сега, да се сърдим на опозицията, че чертае черни сценарии в навечерието на изборите, мисля, че е глупаво. От друга страна, е факт, че прекалено...
Водещ: Идеята му е, че не е необходимо да се прави кризисен бюджет, това е...
Милен Велчев: А, не, не, не, не знам дали е такава идеята, но ако е такава, то е грешна определено, защото бюджетът определено трябва да бъде антикризисен, да съдържа в себе си мерки за противодействие на икономическата криза. Но може би той е имал предвид, че прекаленото говорене прекалено в черни краски, защото има възможност да се отиде прекалено далеч и в тази посока, само по себе си внася психологически фактори, които могат да задълбочат кризата. И тези, които отговарят за такива страшни неща, трябва да го имат предвид.
Водещ: Добре. Блокираните европари - другата много дискутирана тема. Между другото, ако я свържем с бюджета, тя как ще се... липсата на тези пари как ще се отрази на икономиката, на бизнеса?
Милен Велчев: Тези пари, които са блокирани, спрени вече, по-точно, вече загубени...
Водещ: Някои спрени, други под въпрос.
Милен Велчев: ... други под въпрос. Няма да имат, говорих и за спрените пари, те няма да имат отражение върху бюджета, защото, доколкото знам, въобще не са планирани за 2009 година. Що се отнася сега до блокираните - те са планирани и се надявам да бъдат изразходени. Впрочем, много от тях не касаят и бюджета. Например парите по САПАРД - те не минат през бюджетните сметки. Но във всеки случай, те ще имат икономическо отражение, ще имат отражение върху цялата икономика - това дали ще се усвоят, или няма да се усвоят - и съответно върху бюджета, защото данъците, които се събират, също се влияят от потоците на пари в икономиката. И аз се надявам, че нашите служители и представителите на правителството, които работят по тези въпроси, най-после ще си вземат сериозна бележка. Не че не са си взели, но мерките, предприети, явно са много, но се вижда, че не са достатъчни.
Водещ: Трябва да си вземат бележка, трябва да си вземат бележки, казвате. Отговорността за спрените пари - на какво ниво да се поеме, кой да понесе отговорността?
Милен Велчев: Мисля, че ще се говори на тази тема на съвета на коалицията, ние сме готови за такъв разговор. Не искам да изпреварвам мненията, които ще се вменят там.
Водещ: Не, вие влизате с определена позиция, в смисъл има спрени така или иначе средства и това е негативна оценка на Брюксел към нашата страна. Някой трябва да носи отговорността. Чуха се гласове от...
Милен Велчев: Да.
Водещ: ... гласове от БСП, че национални координатори, Димитър Ивановски в частност...
Милен Велчев: Националният ръководител.
Водещ: ... национален ръководител...
Милен Велчев: Да.
Водещ: ... те трябва да понесат отговорността.
Милен Велчев: Вижте, по този повод, добре, че повдигнахте този въпрос, защото буквално вчера е получено писмо от Майкъл Лий, генералният директор на Дирекция „Разширяване", именно тази, която взе решение за спиране на средствата. И има едно много любопитно изречение в самия край на това писмо, аз даже го имам тук в телефона, нали трябва да сме в крак с техническия прогрес, и в него пише, то е адресирано на Димитър Ивановски: „Благодарен съм за всичките ви лични усилия за подобряване на системите контрол върху предприсъединителните средства на ЕС и се надявам в бъдеще да продължим да работим заедно с вас и с вашите сътрудници".
Водещ: Тоест това е положителна оценка към него и неговата дейност.
Милен Велчев: Така че това на мен лично ми звучи доста положителна оценка и може би ще опровергая някои доморасли спекулации за това чия е вината в областта на спрените средства.
Водещ: Добре, а министрите, ресорните министри?
Милен Велчев: Вижте, аз не искам да...
Водещ: Те нямат такива послания.
Милен Велчев: Нямат индулгенции, така да се каже.
Водещ: Не са получили такива SMS-и. не са получили?
Милен Велчев: Не, но вижте, националния ръководител си кореспондира директно с Майкъл Лий, това му влиза във функциите. Кореспонденция между Майкъл Лий и Оли Рен, и министрите на тези теми не се води. Министрите тяхната отговорност не се свежда само до средствата по ЕС. Така че...
Водещ: Има ли сделка, господин Велчев, има ли политическа сделка - сваляне на искане на отговорност от министрите срещу сваляне на искане на отговорност от Димитър Ивановски?
Милен Велчев: Не, разбира се. Разбира се, като слушате какво говорят нашите коалиционни партньори, под сурдинка за сега, неофициално, по отношение на Димитър Ивановски, мисля, че вашият въпрос е реторичен. Такива разговори в коалицията за такива безпринципни сделки няма. Всеки, който носи достатъчно сериозна отговорност за спрените пари, трябва да понесе последиците си. Въпросът е кой е това, какво е новото, на което трябва да бъдат понесени последиците. А всъщност хората, които отговаряха, които носят най-голяма отговорност за спрените пари, вече бяха сменени именно по настояване на ЕК и лично на Майкъл Лий.
Водещ: Добре, персонални промени не са необходими - така разбирам думите ви.
Милен Велчев: Това, че за последните месеци не сме успели да направим достатъчно, за да предотвратим спирането на средствата, не значи, че трябва под ножа още няколко души да отиват и да търсим нови хора за тази работа, които тепърва до изборите няма да могат да влязат в релси.
Водещ: Персонални смени няма да решат проблема - така разбирам думите ви.
Милен Велчев: Не, не, не казвам това. Това е въпрос, който трябва да бъде повдигнат от премиера. Ние ще чакаме, така да се каже, неговата инициатива или липсата на такава.
Водещ: А структурни промени, промени в начина на усвояване на евросредствата? Вие след вчерашното заседание едно от нещата, за които настоявате - необходимо е да се повиши одитния капацитет и затова предлагаме да се създаде агенция към Министерството на финансите, което да има сериозни правомощия за контрол над работата на всички звена, занимаващи се с усвояване на структурните фондове. Към Министерството на финансите? Не може ли да е към Меглена Плугчиева?
Милен Велчев: Да, но това не значи, че трябва да се усвояват всички средства през Министерството на финансите. Структурните звена, които работят по провеждане на поръчки, търгове, подписване на договори, не е целесъобразно да бъдат местени сега на едно място и да бъдат размествани, защото това на практика ще спре усвояването на европейските средства за месеци напред.
Водещ: Идеята за разширяване правомощията на Меглена Плугчиева?
Милен Велчев: Но идеята ние, че на ниво агенция трябва да има към Министерството на финансите, според нас, едно много по-сериозно звено, което да осъществява финансовия контрол върху усвояването на средствата. Контролът...
Водещ: Да.
Милен Велчев: ... не самата дейност по провеждане на поръчките.
Водещ: Не е целесъобразно подобно ведомство или звено да бъде към Меглена Плугчиева?
Милен Велчев: Това също е една възможност, но ние преценихме, че по-целесъобразно - това е да бъде към Министерството на финансите.
Водещ: На съвета на коалицията ще се повдигат и въпроси, свързани със закони, нали така? Поне такава идея имате, да се обсъждат и такива теми: изборно законодателство...
Милен Велчев: Да, определено, извън чисто бюджетната, финансовата страна, ние ще повдигнем и други въпроси, свързани с изборното законодателство например. Ние държим изборите догодина да бъдат проведени в една дата. Предстоят избори за европейски парламент и за национален парламент. Колко глупаво би било да харчим по 20 милиона не веднъж, а два пъти, за провеждане на избори, след като спокойно можем да спестим едните 20 милиона в година на очертаваща се остра финансова криза и да спестим на хората два пъти, на 6 милиона българи или на колкото решат да гласуват, необходимостта два пъти да ходят да урните. Затова ние категорично сме на мнение, че трябва да бъдат съвместени в една дата двата избора. На тези, които ни отговарят, че има конституционни пречки изборите за парламент да се проведат през юни, в началото на юни, когато са насрочени изборите, ние отговаряме - добре, това са възможни конституционни проблеми, които е много лесно да бъдат преодолени с волята на всички, които не искат да харчим по 20 милиона няколко пъти.
Водещ: Очаквате ли ДПС да повдигне въпроса за оставката на Минчо Спасов като председател на вътрешната комисия в парламента? Има такива анонси.
Милен Велчев: Не, по-скоро не очаквам, защото на съвет на коалицията много рядко сме обсъждани подобни кадрови въпроси. Но...
Водещ: Той създава напрежения явно в отношенията ви с коалиционните партньори.
Милен Велчев: Изглежда, че създава напрежение. Вижте, ние сме... Понякога Минчо Спасов е изказвал лично мнение, което не се споделя от партията.
Водещ: Лична теза ли...
Милен Велчев: И в това няма нищо лошо. Аз мисля, че всеки политик право услуга на избирателите, когато е достатъчно откровен и прозрачен, ако щете, искрен с тях и споделя понякога своето лично мнение, изрично подчертавайки, че това не е /.../ за партията.
Водещ: Изказването му за генезиса на ДПС, връзката с бившата Държавна сигурност - това лично мнение ли е негово?
Милен Велчев: Да. Вие си спомняте, че изрично беше коментирано на един от нашите брифинги, че това не е становище на НДСВ, а и не е нормално една партия да тръгне да заема позиции за това какъв е генезиса на друга партия, особено ако е неин коалиционен партньор.
Водещ: Не следва ли, че трябва да се свали политическото доверие от него в тази връзка?
Милен Велчев: Не, защо?
Водещ: Защото е много важно разминаване. Все пак за коалиционен партньор става въпрос, ваш...
Милен Велчев: Не, не, не, не става въпрос за разминаване. Това е просто въпрос, който не е нормално една партия да се произнася. Ние не сме колективно председатели на Комисията за национална сигурност, за да говорим по тези въпроси, както това прави Минчо Спасов. Той сигурно има своите основания да го прави. Но това е мнение, което не може да обвърже партията.
Водещ: Добре, благодаря ви. Милен Велчев беше наш гост. Сериозни корекции и съобразяване на бюджета с оглед на това, което ни очаква, и кризата, която вече я виждаме, и това, което предстои през 2009 година. Милен Велчев, да припомня, е и зам.-председател на бюджетната комисия в парламента.