Промените в Закона за потребителски кредити целят да защитят интересите на гражданите, но според банкери те трябва да се съобразят и с българската реалност. Опасенията им са свързани с това как хората ще използват правото си да се отказват от договора за потребителски кредит в 14-дневен срок, както и със стария проблем, засягащ премахването на таксите за предсрочно погасяване.
Промените в Закона за потребителски кредити целят да защитят интересите на гражданите, но според банкери те трябва да се съобразят и с българската реалност. Опасенията им са свързани с това как хората ще използват правото си да се отказват от договора за потребителски кредит в 14-дневен срок, както и със стария проблем, засягащ премахването на таксите за предсрочно погасяване.
Банкерите нямат нищо против хората да имат право да се отказват от договорите си в двуседмичен срок, но се опасяват, че от тази възможност могат да се възползват и недобросъвестни клиенти.
Асен Ягодин, банкер: „Самото връщане на сумата трябва да бъде обвързано с правото на отказ, така че и договорът да се счита за анулиран, едва когато сумата е върната на банката, заедно с дължимите лихви за периода.”
Измененията на закона задължават банките да не отказват предсрочно погасяване на кредита. Клиентите, които имат заем с плаваща лихва или овърдрафт - над 95% от случаите, няма да плащат такса за предсрочно погасяване. Загубите от нея обаче може да рефлектират върху всички останали клиенти и да оскъпи кредитите допълнително, предупреждават банкери. Клиентите имат право и на повече информация.
Илиана Цолова, Комисия за защита на потребителите: „Нещо, което до момента винаги е създавало проблем е, че потребителят постъпва към подписване на договора още преди да е наясно какви са клаузите в него. А сега законът въвежда задължение на банката да предоставя тази информация.”
От комисията поясниха, че напоследък са зачестили сигналите за повишени лихви и неясни клаузи в договорите.
Пламен Цветков: „Когато беше 7.4% лихвата ни изнасяше, беше добра. Ама сега виждате - заплатите не са се вдигнали, но лихвите се вдигат. И става така, че почваме да боксуваме. Лошото е, че в договора има едни ситни буквички, дето с тех банката може да прави каквото си иска с тебе. Може да вдигне лихвите, както на нея й е удобно.”
За първи път в българското законодателство се въвежда и задължението на кредитора да извършва оценка на кредитната способност на клиента.