ИЗВЕСТИЯ

Моите новини

ЗАПАЗЕНИ

Има недостиг на учители за деца със специфични потребности

bnt avatar logo от БНТ
A+ A-
Чете се за: 01:10 мин.
У нас

88% от родителите на деца със специфични образователни потребности казват, че училището е основният им източник на подкрепа.

Субтитрите са автоматично генерирани и може да съдържат неточности.
88% от родителите на деца със специфични образователни потребности казват, че училището е основният им източник на подкрепа. В същото време над 70% от учителите в общообразователните училища твърдят, че не са достатъчно обучени, за да окажат тази подкрепа. Това сочат данните от проучване, направено от Центъра за приобщаващо образование. Когато 4-годишният син на Юлия е диагностициран с хиперактивност и дефицит на вниманието, тя не среща голямо разбиране.
Юлия Панайотова, родител на дете със специфични обучителни трудности: В детската градина ни съветваха да не го пускаме в първи клас на 7 години, защото няма да може да се адаптира.
Майката отказва да ги послуша, сама търси специалисти и днес 8-годишното момче вече е второкласник. Това обаче не се случва с почти половината от децата с обучителни трудности. България е на едно от първите места по брой деца с увреждания, отпаднали от образователната система. Основна причина е липсата на адекватно подготвени учители. Няма адаптирани учебни материали и програми, няма и разработени индивидуални планове за обучение, обясняват от Центъра за приобщаващо образование.
Люба Деветакова, социолог: Учителите се чувстват притеснени от това, че няма да могат да бъдат подготвени да посрещнат различните специални образователни потребности.
Проучването показва още, че не във всички общообразователни училища има осигурен ресурсен учител, който да помага на детето в час.
Юлия Панайотова, родител на дете със специфични обучителни трудности: Тези специалисти са много натоварени и нямат достатъчно време да работят еднакво с всички деца и на практика на тях им се налага да избират.
Все още има родители, които имат притеснения в класа да има дете с някакво увреждане. Постепенно обаче нагласите се променят. В следващите две години в 5 училища в страната учители и специалисти ще бъдат обучавани как всяко дете да се чувства добре в училище. Проектът "Едно училище за всички" има за цел създаването на български модел за изграждане на приобщаващо училище.
Ива Бонева, изп. директор на Център за приобщаващо образование: Всяко дете трябва да ходи на училище с връстниците си, законът казва, че трябва да ходи в училище, но не знаем как.
Тенденцията е броят на децата със специфични образователни нужди да се увеличава.

ТОП 24

Най-четени

Product image
Новини Чуй новините Спорт На живо Аудио: На живо
Абонирай ме за най-важните новини?