След кражбата на пет картини за 200 милиона евро в Париж тази седмица, белгийски телевизионен екип провери сигурността на музея за модерно и съвременно изкуство в Лиеж.
След кражбата на пет картини за 200 милиона евро в Париж тази седмица, белгийски телевизионен екип провери сигурността на музея за модерно и съвременно изкуство в Лиеж.
Оказа се, че колегите могат да изнесат без проблеми безценна творба на Шагал, при това в разгара на работното време и в присъствието на други посетители. Ето доказателствоо, че големите удари често са плод не само на ловкостта на крадците.
Музеят в Лиеж - архитектурна забележителност, в която се съхраняват не по-малко забележителни, но и безценни картини. Творби на Гоген, Шагал и Пикасо, изложени тук привличат много туристи.
Над шедьоврите бди един единствен пазач, макар управата да твърди, че обикновено са повече. Електронна охранителна система липсва. Това е "Синята къща" на Шагал. Белгийските журналисти първо решават само да я откачат. Няма аларма, никаква реакция.
Действие второ. Време е платното да се изнесе, например през огромните прозорци с елементарни ключалки. Съучастник отвън спокойно може да вземе картината и да изчезне. Необезспокояван.
Разбираемо, шефът на музея избягва камерата, но зад кадър изтъква, че подобна творба е непродаваема, т.е. известността е най-добрата гаранция за сигурност. В Белгия обаче изчезват годишно около 300 предмета на изкуството, а полицията успява да върне само малка част.
Лукас Верхаген - полицай: 2008-ма беше много слаба, мисля, че върнахме 10 или 12. През 2009-та открихме 24, но само белгийски.
Практиката показва, че Белгия е важен транзитен пункт в този вид трафик.
Лукас Верхаген - полицай: Случва се творби, откраднати във Франция и пренесени в Белгия, да бъдат открити в Хорандия, Германия, и в други страни, дори в Америка.
Ръководството на музея в Лиеж изтъква, че досега кражба не е регистрирана, но се оплаква от вандализъм- зло което не може да спре никаква система за сигурност.