ИЗВЕСТИЯ

Моите новини

ЗАПАЗЕНИ

Наемите на търговските улици са паднали драстично

bnt avatar logo от Таня Кръстева
A+ A-
Чете се за: 01:16 мин.
Икономика

Наемите на търговските улици са паднали драстично и достигат до нивата си от 2002 година, показва анализ на консултантска компания. На Витошка един квадратен метър вече се наема срещу 55 евро, като само преди четири години това е ставало срещу 120 евро.

наемите търговските улици паднали драстично

Наемите на търговските улици са паднали драстично и достигат до нивата си от 2002 година, показва анализ на консултантска компания. На Витошка един квадратен метър вече се наема срещу 55 евро, като само преди четири години това е ставало срещу 120 евро.

Причината за рязкото понижаване на цените е, че излизат рекорден брой нови търговски площи, за които няма наематели. Към юни България вече изпреварва Гърция и Румъния по брой търговска площ на 1000 души.

Само за периода април - юни са пуснати в експлоатация 163 000 кв. м. търговски площи. Това е своеобразен рекорд за последните три години. Така на 1000 българи вече се падат по близо 64 кв. м. търговска площ.

Особено много спрямо жителите са търговските центрове във Варна и Габрово. Причината те да излязат точно сега - по време на криза е, че строежът им е започнал преди три четири години.

Сергей Койнов, изпълнителен директор на консултантска компания за недвижими имоти: "Причината за големия обем нови търговски площи се корени в бума, който беше 2006-7-8 г. Очакванията на инвеститорите бяха, че България ще продължи да бъде интересна инвестиционна дестинация за чужденците и капиталите ще продължат да идват в България, което ще повишава доходите на населението и ще повишава тяхното потребление."

Площи има, но наемителите липсват. Това е и причината наемите в София да паднат с над 30% за една година, а в провинцията да смъкнат цените наполовина. Така наемът на един квадратен метър на Витошка стига до 55 евро, на основните търговски улици във Варна - 40 евро, а в Пловдив 30 евро.

Сергей Койнов, изпълнителен директор на консултантска компания за недвижими имоти: "Това се дължи на комбинация от фактори - една от причините е наличието на много нови търговски площи в новите молове, а другото е кризата и свитото потребление, съответно на хората, които пазаруват в тези магазини."

Интересно е, че наемите в моловете, открити преди две три години остават сравнително по-високи от тези в новите търговски центрове. Причината е, че договорите с тях са сключени при други условия и при прекратяването им търговците, често дължат големи неустойки.

Според експертите сегашната ситуация ще даде път на развитието на много по-евтините и непретенциозни ритейл паркове. Те нямат лукса на моловете, едноетажни са и обикновено един магазин заема много по-голямо пространство.

ТОП 24

Най-четени

Product image
Новини Чуй новините Спорт На живо Аудио: На живо
Абонирай ме за най-важните новини?