НОВИНИ

Министър Цветков за апасителната операция край н. Емине

Продължава спасителната операция за издирването на петима моряци от кораба, потънал край нос Емине. Участват катери на гранична полиция и морската администрация.

министър цветков апасителната операция емине
Снимка:
bnt avatar logo
от БНТ
07:12, 30.11.2010
Чете се за: 06:36 мин.
У нас
Продължава спасителната операция за издирването на петима моряци от кораба, потънал край нос Емине. Участват катери на гранична полиция и морската администрация.

Вчера след сблъсък с холандски танкер на около 20 мили от брега потъна товарния съд „Карим 1”, който плаваше под флага на Сиера Леоне. Причината за инцидента се изяснява, но се предполага, че става дума за неправилно маневриране.

Последните новини от Варна, както и коментара на транспортния министър Александър Цветков можете да видите във видеофайла.

ПЪЛЕН ТЕКСТ НА РАЗГОВОРА С МИНИСТЪР ЦВЕТКОВ

Водещ:
Сега минаваме към темата, която преди малко анонсирахме - за спасителната операция и за това какво се случва около катастрофата с двата кораба.

Водеща:
Там във Варна, в спасителния координационен център е Дарина Докова, репортер от БНТ, и министър Александър Цветков. Сега ще получим информация какво се случва, какво има до момента, какво са направили спасителните екипи.

Водещ:
Добре утро, здравейте.

Репортерка:
Добро утро и здравейте. Намираме се пред морския спасително-координационен център във Варна, откъдето цяла нощ и в този момент продължава акцията по търсене и спасяване на оцелели от морската катастрофа, която се случи преди около 12-13 часа. Веднага питаме министър Цветков дали има още спасени, още оцелели, тъй като през нощта от различни агенции излизаха противоречиви информации, че има още спасени, но разбираме, че все още няма други спасени освен петимата, за които снощи съобщихме.

Александър Цветков:
Да, действително петима са спасените, оцелелите засега. Спасителната акция продължава цяла нощ и в момента включително. Издирваме останалите петима души от екипажа. По разказ на единия от спасените вероятно двама от моряците са загинали още по време на удара, тъй като танкерът е ударил с носа си товарния кораб в задната част, където са спалните помещения, каютите, и по разказа на този спасен моряк те най-вероятно са загинали при удара. Останалите трима обаче са в неизвестност и издирването продължава и в момента. Катер на гранична полиция плюс търговски кораби, кораби от военноморските сили са на мястото и продължават издирването, но все повече се увеличава периметърът, в който те се издирват.

Репортерка:
Още малко за вероятността да бъдат, да оцелеят хора и да бъдат спасени при тези условия, в които се случи инцидентът. Споменахте разказ на оцелелите. Сред тях дали е капитанът на кораба?

Ал. Цветков:
Да, капитанът е от оцелелите. И капитанът, и главният механик са спасени. Те са измежду оцелелите.

Репортерка:
Какво разказват те, знаем ли и какво знаем и да го кажем на зрителите?

Ал. Цветков:
Това, което знаем, че ударът е станал странично, доста, така, силен удар, при който корабът, товарният кораб е потънал в рамките на 5 минути, много бързо. Той е бил натоварен със скрап и е пътувал от Варна в посока към Истанбул. При неправилно разминаване, при грешка, която е направена при първоначални данни от товарния кораб, който е потънал, това е довело до този сблъсък. Това е може би най-тежкият морски инцидент в българските териториални води вероятно за последните 20 години. Тук специалистите...

Репортерка:
Да не забравяме "Хера", потъването на "Хера", където загинаха много българи.

Ал. Цветков:
Говоря за българските териториални води, да.

Водещ:
Министър Цветков, извинявайте, каква е тази грешка, каква е тази грешка в маневрирането? Как е станало възможно това? Те с каква скороста са се движили, нямат ли навигационни системи, за да се стигне до такъв сблъсък? Не са ли видели капитаните на двата кораба, че се приближават един към друг?

Репортерка:
Да, от студиото ни питат, това е и моят въпрос, разбира се, как стават такива грешки на море? Една морска шир, има вероятно навигационни уреди и т.н., как се случва това? Какво е разказал капитанът на този кораб? Признал ли си е грешката?

Ал. Цветков:
Тепърва предстоят разкази и обяснения на всички оцелели, включително и на капитана. Има назначена комисия за разследване на причините за произшествието. В момента оцелелите, четирима от тях се намират на танкера, който е на рейд тук, пред Варна. Той ще влез в езерото за предварителен оглед веднага щом се съмне. Това обаче, разбира се, не отменя спасителната операция, която продъжава, и при изгрев слънце, очакваме хеликоптер на военновъздушните сили да излети от базата в Крумово и да се включи и той в тази операция. Както казах, периметърът се разширява, тъй като има морски течения.

Репортерка:
Разбира се, сега и като съмне, ще има...

Водещ:
Има ли шанс за оцелелите, според вашата преценка, като гледате климатичните условия, температурата на водата и на въздуха, има ли шанс да бъдат открити моряците?

Ал. Цветков:
Все пак условията са подходящи и дават надежда, че може да има и още оцелели.

Репортерка:
Да, и от студиото ни питат, при тези условия вие можете да ни покажете една графика за това при какви условия колко време може да се оцелее?

Ал. Цветков:
Това е графика, която показва колко време може да оцелее човек във вода при съответна температура. Тоест какви са шансовете му да оцелее във водата дълго време. При температура от 15 градуса, каквато е температурата в момента, това дава доста добри шансове на хората във водата. Дванайсет и повече часа, ето тук попадат в тази графика, 12 и повече часа той може да оцелее в тези условия и това ни дава, така, възможност да продължим издирвателните мероприятия.

Репортерка:
А оцелелите били ли са с тези, които бяха спасени вчера. Дали са били със защитните костюми, спасителните, и какво казват - дали другите са... тези, които издирваме в момента, дали са били със спасителни жителки?

Ал. Цветков:
Четирима от спасените моряци са били със спасителни жилетки. Те са успели да облекат жилетките. Петият, който беше намерен малко по-късно, беше без спасителна жилетка. Той не е имал време да си облече жилетката. Толкова бързо са се случили нещата и потъването наистина е било просто светкавично. Помогнал му е, разбира се, и специфичният товар. Той е бил пълен със старо желязо, така че това...

Репортерка:
А за другите, които се издирват в момента, знаели се дали са успели да облекат спасителни жилетки?

Ал. Цветков:
Ами, най-вероятно не, тъй като се предполага, че те са били в задната част, в спалните помещеня, в общите помещения. Така че не се знае за тях. Все пак, ако бяха със спасителни жилетки, вероятно по-лесно щяха да бъдат намерени.

Водещ:
Дарина, можем ли да уточним само с каква скорост са се движили двата кораба, двата плавателни съда с каква скорост са се движили ми е интересно.

Репортерка:
От студиото ме питат, уточнено ли е с каква скорост са се движили двата кораба. Отново продължава чуденето как може да се случи такова нещо.

Водещ:
Ами, да, логично е да разберем, с каква скорост се движат.

Ал. Цветков:
При разминаването на два кораба има много ясни, железни правила, които, ако не бъдат спазени, разбира се, могат да доведат до инциденти. Това е отговорност на екипажите на корабите и по-специално на капитаните. Така че с всички радионавигационни средства те поддържат връзка помежду си и съответно трябва да направят маневри съгласно предписанията и правилниците, които важат навсякъде. Тук грешката е на единия от капитаните и това тепърва ще се установява. Това, което казвам, разбира се, са първоначалните данни, с които разполагаме. Но тепърва ще се изясняват съвсем конкретните причини.

Водеща:
Дарина, ...

Репортерка:
Любопитството на колегите не е задоволено за скоростта. Да?

Водеща:
Дарина, дали не изключват версията да не е само човешка грешка. Може би твърде стари са корабите и системата не е съвсем наред. Изключва ли се тази версия?

Репортерка:
Дали човешката грешка е основната причина, или корабите са стари, или този малкият особено, който е плавал под флага на Сиера Леоне.

Ал. Цветков:
На този етап смятаме, че това е човешка грешка и че е нарушение на правилата, защото условията са били много добри, не е имало някакъв проблем, свързан с времето, вятъра или т.н. Така че на този етап се смята, че става въпрос за грешка вероятно на капитана.

Репортерка:
Ние ви видяхме снощи, че пристигнахте с екип от експерти, които, разбираме, ще разследват инцидента. Какво установиха те за тази една нощ, имаме ли информация?

Ал. Цветков:
Разследването продължава. Аз не бих искал да изпреварвам с някакви конкретни детайли, които после могат да се окажат по-различни. Още снощи аз назначих комисия за разследване на това произшествие. Те са тук и в момента. Работят и изясняват всички детайли. Работата, разбира се, ще продължи и през следващите дни, ще бъде разпитан и екипажът, ще дадат писмени показания. Така че предстои да бъде окончателно уточнено в следващите дни.

Репортерка:
Г-н Цветков, да поговорим малко и за това с какви спасителни мощности разполага България, за да реагира в подобни бедствени ситуации. С какви сили спасяваме в момента, се опитваме да спасяваме тези хора?

Ал. Цветков:
Ние се опитваме да спасяваме хората с всички възможни средства, с които България в момента разполага.

Репортерка:
С какво разполагаме е въпросът.

Ал. Цветков:
Това е Морският координационно-спасителен център. Оттук се ръководи и се координира цялата операция. Освен катерите на "Морска администрация", които са предназначени за тази цел - за издирване и за спасяване на хора, в спасителната операция се включват и военноморските сили и гранична полиция, тъй като това е нещо...

Водещ:
Хеликоптер ще излети ли да се опита да помага в спасителната операция?

Ал. Цветков:
... и търговски кораби са включени. Смятам, че по море всички възможни ресурси са привлечени и мисля, че операцията преминава на едно изключително добро ниво, т.е. по море не може да се желае.

Водещ:
По въздух, по въздух ще има ли спасителна операция?

Репортерка:
От студиото в София по въздух питат дали ще има спасителни хеликоптери. Затова казахме, че когато просветне, може би след час, два.

Ал. Цветков:
Очаквам при изгрев слънце, това е около 7.00, 7.15 ч да излети хеликоптер на военновъздушните сили от базата в Крумово, който също да се включи в огледа, тъй като вече периметърът се увеличи значително на спасяване и на издирване. Снощи с министър Ангелов по телефона всъщност координирахме включването на военновъздушните сили в спасителната операция. Така че аз очаквам всеки момент хеликоптерът да излети и да се включи в операцията.

Репортерка:
Ако имате въпроси, колеги от студиото в София. Ние можем да кажем още може би за този танкер, който ще пристигне или вече е пристигнал във варненски води. Каква ще бъде процедурата с него оттук нататък, за да можем и ние да видим хората, които са на него и да разкажем за това което се е случило.

Ал. Цветков:
Танкерът в момента е на рейд и изчаква да се съмне, така че да може по светло да влезе във варненското езеро. Там ще му бъде направен оглед по светло на щетите, които е понесъл вследствие на удара и след това вече, разбира се, ще бъде разпитан целият екипаж, ще бъдат разпитани оцелелите, които са на борда на танкера. Така че това са вече оттук нататък стандартните процедури, когато има произшествие в морето.

Водещ:
Само да ви питам на каква дълбочина е потъналият кораб, в момента водолази ще влизат ли, за да проверяват.

Репортерка:
На каква дълбочина е потънал корабът.

Ал. Цветков:
Корабът е потънал на дълбочина около 50-60 метра. Такава е дълбочината в този район. Не е твърде голяма, но не е и малка.

Водещ:
Добре, благодаря ви за това включване. Благодаря ти Дарина. Благодаря и на министър Александър Цветков за това включване.Разбрахте от думите му, вероятно двама от тези петима моряци, които са в неизвестност, по сведение на екипажа вероятно двама от моряците са загинали още при самия удар. Продължава издирването на другите трима. Разширява се периметърът. Продължава обаче да, така, поне за мен да остава неясен въпросът как е възможно при съвсем добри условия за корабоплаване, при навигационни системи в двата кораба, да се стигне до този инцидент. Капитанът на единия кораб одновно носел вина. Не можахме да разберем с каква скорост са се движили и защо в крайна сметка, въпреки че имат навигационни системи, не са разбрали за това, че ще стига до такъв фатален сблъсък.
Свали приложението BNТ News
google play badge
Свали приложението BNТ News
app store badge

Още У нас

СДВР арестува един от най-известните автокрадци с прякор Гарвана
СДВР арестува един от най-известните автокрадци с прякор Гарвана
23:50, 11.12.2024
Чете се за: 01:02 мин.
Приятелката на Насар след върховото му постижение: Няма нищо по-хубаво от това да имаш такъв човек до себе си
Приятелката на Насар след върховото му постижение: Няма нищо по-хубаво от това да имаш такъв човек до себе си
22:53, 11.12.2024
Чете се за: 01:57 мин.
Неврохирургът доц. Николай Велинов е "Лекар на София - 2024"
Неврохирургът доц. Николай Велинов е "Лекар на София - 2024"
22:04, 11.12.2024
Чете се за: 05:00 мин.
След 50 години брак над 70 двойки от Казанлък подновиха сватбените си обети (СНИМКИ)
След 50 години брак над 70 двойки от Казанлък подновиха сватбените си обети (СНИМКИ)
21:56, 11.12.2024
Чете се за: 01:57 мин.
БНТ с отличие от Столичната колегия на БЛС
БНТ с отличие от Столичната колегия на БЛС
21:04, 11.12.2024
Чете се за: 00:37 мин.
Протест на "Правосъдие за всеки" срещу процедурата за нов главен прокурор
Протест на "Правосъдие за всеки" срещу процедурата за нов главен прокурор
20:45, 11.12.2024
Чете се за: 01:00 мин.
Проектобюджет 2025: Тристранката не стигна до съгласие по параметрите на фиска
Проектобюджет 2025: Тристранката не стигна до съгласие по параметрите на фиска
20:35, 11.12.2024
Чете се за: 05:27 мин.
"Топлофикация София" дължи над 1,6 млрд. лева на "Булгаргаз" и БЕХ
"Топлофикация София" дължи над 1,6 млрд. лева на "Булгаргаз" и БЕХ
20:34, 11.12.2024
Чете се за: 03:05 мин.
Шенген с граници: Колко струва на икономиката граничният контрол?
Шенген с граници: Колко струва на икономиката граничният контрол?
20:28, 11.12.2024
Чете се за: 03:57 мин.
Карлос Насар постави световен рекорд в изхвърлянето на световното по вдигане на тежести в Бахрейн
Карлос Насар постави световен рекорд в изхвърлянето на световното по вдигане на тежести в Бахрейн
20:00, 11.12.2024
Чете се за: 00:25 мин.
Президентът Радев: В своите действия се ръководя стриктно от Конституцията
Президентът Радев: В своите действия се ръководя стриктно от Конституцията
19:03, 11.12.2024
Чете се за: 02:07 мин.
Иван Иванов, БСП: Проектобюджетът изглежда хаотично съставен, посяга основно на храни и социални разходи
Иван Иванов, БСП: Проектобюджетът изглежда хаотично съставен, посяга основно на храни и социални разходи
18:58, 11.12.2024
Чете се за: 03:20 мин.
Топ 24
Най-четени
Откриват кръговото край Бяла
Откриват кръговото край Бяла
Преговори за АЕЦ Белене
Преговори за АЕЦ Белене