Неизгодни застрахователни договори между 2011 и 2014 са ощетили БДЖ. Това твърди одитен доклад на инспектората към Министерството на транспорта от октомври миналата година. Докладът е предаден на прокуратурата.
Според документа, с който БНТ разполага, предишни ръководства на държавните железници не са застраховали пътническите и товарни влакове за имуществени щети, причинени по време на движение.
През 2014 година тогавашният транспортен министър Данаил Папазов поръчва финансов одит на БДЖ. Одитът е готов седмици по-късно. Без да е ясно дали от Папазов, или от наследилата го на поста Николина Ангелкова след първия е поръчан втори одит - този път на застрахователните договори на БДЖ.
Именно с този документ разполага БНТ. Според одита, изп. дир. на БДЖ в периода 2011 - 2012 г. Йордан Недев е сключил договори за застраховка за 20 млн. лв. с компанията "Булстрад" за период от 5 години. Подготовката на договора започва при предишния шеф на железницата - Пенчо Попов.

Част от договорите са за задължителни застраховки "Гражданска отговорност" и "Трудови злополуки". Проблем, според Одитното звено на транспортното министерство, е договор за допълнителна застраховка "Релсов подвижен състав", която представлява нещо като каското при автомобилите.
Одитът е показал, че сключената застраховка покрива щети, нанесени по влаковете, само във времето, през което те са в депа, а не в движение. Това, според проверката, ощетява БДЖ.
От Холдинга днес не осигуриха за събеседник Йордан Недев, който е сключил договорите, нито Владимир Владимиров, който през август 2011 г. беше председател на Съвета на директорите на дружеството. Срещнахме се със сегашния председател на Съвета на директорите Велик Занчев.
3 години влаковете на БДЖ без застраховка за щети в движение
Според одитния доклад, преди договарянето с "Булстрад" министър Ивайло Московски е отговорил на БДЖ с писмо, че той одобрява единствено цитирам "избора на застраховател само за договорите за задължително застраховане на имуществото" и че полиците извън задължителното застраховане са изцяло в компетенциите на БДЖ, а съответно и преценката законни и целесъобразни ли са. В този смисъл, Ивайло Московски е реагирал адекватно. Дали адекватно е реагирал тогавашният мениджърски екип в БДЖ остава въпрос на прокурорската проверка.

Репортерите на БНТ Александър Марков и Весела Смилец направиха
кратка хронология на произшествията с влакове в периода 2011-2014 година и размерът на нанесените щети за БДЖ. Щети, които Холдингът е поел за своя сметка. Данните са от годишните доклади на Специализираното звено за разследване на жп произшествия.
Според сегашното ръководство на БДЖ изводите в одита са неточни, тъй като проверяващият екип не е получил пълна и детайлна информация в хода на проверката. А проверката е станала по времето на бившия директор Кристиян Кръстев. Какво има да каже Кристиян Кръстев - предстои в следващ репортаж по темата.