Двойно увеличение на някои от глобите за шофьори-нарушители, по-строги санкции за младите водачи, въвеждане на безвъзмедния труд като вид наказание са част от промените в Закона за движение по пътищата, които парламентът обсъди на първо четене. Актовете за нарушения, които са установени с видеонаблюдение, вече няма да могат да се обжалват.
Двойно увеличение на някои от глобите за шофьори-нарушители, по-строги санкции за младите водачи, въвеждане на безвъзмедния труд като вид наказание са част от промените в Закона за движение по пътищата, които парламентът обсъди на първо четене. Актовете за нарушения, които са установени с видеонаблюдение, вече няма да могат да се обжалват.
Причина за крутите мерки са над 8-те хиляди тежки катастрофи само за миналата година. Загинали са повече от хиляда българи са загинали, а почти 10 хиляди са ранени.
От 10 на 20 лева се увеличава глобата за шофиране с 10 км в час над разрешеното. 50 лева ще е вече санкцията, ако карате без колан, говорите по мобилния си телефон или гумите ви са прекалено износени. Двойно скача и глобата, ако дадете колата си на на пиян или неправоспособен шофьор. Младите водачи до 25 години една година няма да могат да карат автомобили над 1600 кубика и да возят непълнолетни без придружител.
Иван Костов - председател на ДСБ:
"Мога да кажа, че съм щастлив, че съм взел изпита си по Закона за движение по пътищата преди 2 години, защото - колко пъти се явявахте - само един път - е, то на Иван Костов така се дава - но по този закон с тези поправки аз едва ли мога да взема изпита".
Най-много от катастрофите през миналата година са при челен удар, обикновено при превишена или несъобразена скорост или заради пиян шофьор, отчитат от Пътната полиция.
Йордан Мирчев - председател на комисията по транспорт в НС:
"Да нямаш Свидетелство за управление на МПС и да яхнеш колата с бясна скорост и да утрепеш себе си и тези, които се намират в МПС-то. 45 убити за това, че някой се е напил и е качил в колата си невинни деца или родители".
Промените в Закона за движение по пътищата предвиждат още шофьорските изпити да се правят от фирма, която ще бъде избрана след конкурс. Тя ще сключва 10-годишен договор с Министерството на транспорта.
Правителството осигури близо 25 млн. лева за "Топъл обяд" до септември 2026 г.