Критериите, по които се записват първокласници в българските училища, са дискриминационни. Това заявиха днес за "По света и у нас" от Комисията за защита от дискриминация.
Критериите, по които се записват първокласници в българските училища, са дискриминационни. Това заявиха днес за "По света и у нас" от Комисията за защита от дискриминация. Става въпрос за критерии като местоживеене, по-голям брат или сестра да учат в училището, родителите да са учили в желаното училище и много други. Комисията се самосезира по сигнал на "По света и у нас". Очаква се тя да излезе с предписания към просветното министерство за промяна на начина, по който се приемат първокласниците. Темата следи Елиана Димитрова.
Критериите, по които се записват първокласници в българските училища са дискриминационни. Това заявиха днес за "По света и у нас" от Комисията за защита от дискриминация. Оказва се, че например децата, които живеят близо до училището или техен по-голям брат или сестра учат в същото училище, са с предимство. Комисията се самосезира по сигнал на "По света и у нас". Очаква се тя да излезе с предписания към просветното министерство за промяна на начина, по който се приемат първокласниците.
И най-беглият поглед върху сайтовете на училищата в София и страната показва, че първокласниците се приемат по няколко повтарящи се критерия - да живеят в района на училището, да имат брат или сестра в същото училище, родителите им да работят в сферата на образованието или да са били възпитаници на училището и дори децата да са без увреждания. Всички тези критерии поставят другите деца в неравностойно положение, смятат от Комисията за защита от дискриминация.
Лало Каменов - зам.-председател на КЗД:
- След вашия сигнал проверих сайтовете и се натъкнах на фрапиращи критерии, това ще бъде обследвано и след моя доклад във вторник ще се стартира производство по този казус.
БНТ:
- Кой критерий вас най- много ви възмути?
Анели Чобанова - член на КЗД:
- Няма такъв, който не ме е възмутил, но това що се касае до деца на учители и служители или пък родители, завършили училището.
Допреди няколко години записването в най-желаните училища ставаше след като родителите спяха пред тях, за да могат сутринта първи да запишат децата си. За да преустанови тази практика министерството препоръча на педагогическите съвети на училищата да подготвят критерии за подбор. И тази година министърът издаде заповед, в която определя някои възможни критерии и уточнява, че училищата могат да добавят свои. Всички те обаче без един - записването на деца с специални образователни потребности - са акт на дискриминация.
Милена Дамянова - зам.-министър на МОН:
- Не смятам, че това е дискриминация, още повече, че не се прави за първи път.
БНТ:
- Много точки са си написали за деца на служители в системата?
Милена Дамянова - зам.-министър на МОН:
- Ами това е с цел да мотивираме учителите, защото много често говорим, че учителите нямат авторитет.
Мнението на учителите в 18-то столично училище е, че въпреки всичко критериите са по-добри от чакането с часове пред училищата. Одобряват някои от тях като местоживеенето, но други не.
БНТ:
- Правилно ли е родителят е учил преди 30 години в 18-то и сега детето да учи?
Атанас Димитров - помощник директор на 18 СОУ:
- Не.
БНТ:
- Има такъв критерий.
Атанас Димитров - помощник директор на 18 СОУ:
- Не, не, ние при нас нямаме такъв.
Комисията най-вероятно ще даде предписания на министерството да промени начина на прием и то ще бъде длъжно да ги спази. Днес от комисията дадоха една идея - след като някои училища са толкова предпочитани пред други - то нека за тях отиват повече средства и те да се разширяват, за да поемат повече деца. От министерството обаче засега смятат, че това е неосъществимо, и че между училищата трябва да има конкуренция. "По света и у нас" ще продължи да следи развитието на казуса.
Задържани за измама: Българи създали фалшив QR код за плащане на паркинги