ИЗВЕСТИЯ

Моите новини
Проверка на БНТ: Колко сме склонни да похарчим за подаръци?
Чете се за: 02:25 мин.
Външният министър за починалия в САЩ българин: Имам...
Чете се за: 01:45 мин.
Полицаи от Кюстендил разбиха престъпна група за...
Чете се за: 01:15 мин.
Мръсен въздух в София: И днес в градския транспорт се...
Чете се за: 00:45 мин.

ЗАПАЗЕНИ

Проблемите на фирмите-превозвачи

bnt avatar logo от В. Николова, И. Минковска, Е. Чимева, Н. Вълканова
A+ A-
Чете се за: 02:12 мин.
У нас

С какви автобуси се превозват пътниците, технически изправни ли са, на колко години са - това провериха нашите кореспонденти в страната. Оказа се, че в някои градове шофьорите карат стари автобуси, защото не могат да изплащат кредитите, с които са закупили новите рейсове.

проблемите фирмите превозвачи

С какви автобуси се превозват пътниците, технически изправни ли са, на колко години са - това провериха нашите кореспонденти в страната. Оказа се, че в някои градове шофьорите карат стари автобуси, защото не могат да изплащат кредитите, с които са закупили новите рейсове.

Превозвачи пък разказаха, че честа практика е шофьорите да не почиват след дълъг курс, за да изкарат повече пари. Такъв контрол на пътя почти не се извършва, казаха шофьори. Ето какво видяха колегите в Русе, Хасково, Благоевград и Враца.

Русе

20 години е средната възраст на автобусния парк в Русе. Основният проблем на превозвачите е липсата на средства за нови автобуси. Юлиян Обретенов обслужва линията Русе - Мечка. Принуден е да кара 30-годишен автобус.

Юлиян Обретенов - шофьор:
- Преди 3 години взехме нови автобуси, теглихме от банката кредит, карахме ги 3 години, но в един момент банката ни ги взе, понеже не можем да ги изплащаме.

- Той технически изправен ли е, има ли риск за пътниците?

- Не мога да кажа, че има риск, минава си технически преглед на 6 месеца.

90 % от лизинговите автобуси на всички превозвачи са били отнети от банките заради необслужвани кредити, казаха от Автомобилната администрация. Затова са извадили старите.

Враца

Правило номер 1 във врачанската фирма за автобусни превози е, че от безопасността не бива да се пести. Затова двойно е увеличен броят на механиците, които контролират техническата изправност и дори най-малките дефекти веднага се отстраняват в собствената сервизна база.

Пламен Николаев има 20 години стаж като шофьор на автобус. Смята, че е важно не само да спазва разписанието, но и да осигури максимална безопасност за пътниците. Рано сутринта е изпълнил курс до Бяла Слатина. Сега с комплект гаечни ключове влиза под автобуса в канала на гаража.

Пламен Николаев, шофьор:
- Имам 2,5 часа престой и реших да дойда да си прегледам автобуса, защото трябва да пътувам до София. Като тръгнеш на път, трябва да си спокоен, пътниците да са спокойни.

Благоевград

Честа практика е шофьорите да не почиват след дълъг курс, както им се полага, казват от транспортни фирми в Благоевград. За да изкарат повече пари, някои дори превозват пътници на разстояние около 800 километра на ден пет пъти в седмицата.

Съгласно закона, когато един шофьор тръгне на дълъг път, той трябва след четири часа да почива 45 минути и след това да кара още 4 часа и то за едно денонощие.

Специален писец на тахографа в автобуса отчита часа на тръгване, с колко километра се е движела колата, колко време е спирала за почивка и кога е пристигнала. Такъв контрол на пътя обаче почти не се извършва, казват шофьори.

Проблемът с инцидентите на пътя е, че се допускат доста грешки при внасянето на автобуси от чужбина и регистрирането на фирми у нас и то особено от Турция, казаха превозвачи. Според тях всички фирми за превоз в Шумен, Разград и Хасково са турски.

Георги Рашков - собственик на превозваческа фирма:
- Турци регистрират фирми в България, ходят на конкурси, печелят линии, работят, шефовете са в Турция, тука може би контролът не се знае. Това е моето мнение.

Шофьорите признаха, че много от колегите им правят компромиси с гумите. Вместо качествени за хиляда лева купуват наполовина по-евтини.

Хасково

Една от транспортните фирми в Хасково притежава 18 автобуса, като най-старият е на 15 години, най-новите са на 5-6. Изпълнява международни и междуградски курсове. Според собственика на фирмата за проблемите в бранша се заговаря винаги, когато стане някоя трагедия, а всъщност те стоят пред превозвачите от години.

Красен Ангелов - собственик на автобусна фирма:
- Значи ние изискване от превозвачи, изискваме от фирми, а вижте по какви пътища караме... Другото нещо, което трябва да се направи, е да се направи така, че да няма нелоялна конкуренция. В случая по едно направление се движат през 5 минути автобуси и няма как превозвачите да печелят, за да могат да купуват нова техника!

Един нов автобус струва между 200 и 400 хиляди евро - при все по-малкото пътници, единици са фирмите, които могат да си позволят нови, безопасни автобуси.

ТОП 24

Най-четени

Водещи новини

Product image
Новини Чуй новините Спорт На живо Аудио: На живо
Абонирай ме за най-важните новини?