Българските и чуждите авиокомпании, които зареждат на летищата в София, Варна и Бургас са в трескаво търсене на алтернативни доставчици на керосин. Действията им са продиктувани от изпратеното снощи писмо от "Лукойл-Авиейшън", в което компанията ги предупреди, че заради отнетия лиценз ще редуцира доставките на гориво.
Българските и чуждите авиокомпании, които зареждат на летищата в София, Варна и Бургас са в трескаво търсене на алтернативни доставчици на керосин. Действията им са продиктувани от изпратеното снощи писмо от "Лукойл-Авиейшън", в което компанията ги предупреди, че заради отнетия лиценз ще редуцира доставките на гориво.
Средно по около 100 самолета на ден зареждат гориво на базата до летище София. Според източници на "По света и у нас" керосинът в резервоарите ще стигне до неделя. Макар да не влиза в задълженията му, летището в София също търси алтернативни доставчици на гориво, защото очаква загуби.
Иван Димитриев - директор на дирекция "Транспорт и горивно-смазочни материали", летище София: "Летище София е със засегнати интереси, тъй като при евентуално задълбочаване на кризата може би ще намалее потокът от самолети към нашата дестинация."
Тъй като цената на керосина в базите към българските летища е с около 2 % по-висока от тази на европейските, от авиокомпаниите не са особено притеснени. Например шефът на националния ни авиопревозвач Янко Георгиев, който е и пилот разказа, че самолетът, който е управлявал днес, е зареден с гориво в Тел Авив.
Янко Георгиев - изпълнителен директор на националния авиопревозвач: "На повечето европейски летища този монополизъм не се допуска. Навсякъде са 2 или 3 големи компании. Това е шанс да се установят европейските тарифи за доставка и цена на гориво."
Авиопревозвачи успокоиха, че криза заради горивото няма да има, защото са уредили или внос от съседни страни или зареждане на чужди летища.
На летище Варна все още разполагат със самолетно гориво. Докога ще стигне то, обаче, от ръководството не могат да кажат, защото това зависи от трафика.
Димитър Костадинов - директор на летище Варна: "От наша страна това, което направихме, е да уведомим авиокомпаниите, че в краткосрочен период могат да очакват ситуация, в която оперирането им да бъде различно от обичайното, да следват процедури по танкиране, означава зареждане на по-големи количества на изходното летище."
Летище Варна изрази готовност да помагат с гориво, ако аеропортът на Бургас усети недостиг.
От летище Сарафово обявиха, че резервоарите за гориво все още са пълни. Днес е бил годишния пик - кацнали са 95 и са излетели още толкова самолети. Въпреки че са безпроблемно обслужени от аеропорта, помолиха авиооператорите да зареждат в чужбина.
Георги Чипилски - изпълнителен директор на летище Бургас: "Очакват ни още три или четири пикови седмици, така че е много важно този проблем да бъде решен колкото се може по-скоро."
Както летищните власти, така и авиопревозвачите обещаха, че проблемът няма да доведе до промяна в разписанията или до увеличение на цените на билетите.