ИЗВЕСТИЯ

Моите новини

ЗАПАЗЕНИ

Сънна апнея - непознатата болест

bnt avatar logo от БНТ
A+ A-
Чете се за: 01:12 мин.
У нас

Заспиване зад волана е една от най-честите причини за тежки катастрофи. За да ограничат трагичните инциденти, много страни задължават професионалните шофьори да минават всяка година на тест за сънна апнея. У нас сънната апнея също вече е сред заболяванията, които налагат ограничения при взимането на шофьорска книжка.

сънна апнея непознатата болест
Заспиване зад волана е една от най-честите причини за тежки катастрофи. За да ограничат трагичните инциденти, много страни задължават професионалните шофьори да минават всяка година на тест за сънна апнея.
У нас сънната апнея също вече е сред заболяванията, които налагат ограничения при взимането на шофьорска книжка. Наредбата е в сила от май, но до този момент нито един шофьор не е минал на преглед за това т.нар. заболяване на съня.

Сънна апнея или познатото хъркане. 40-50 секунди без въздух. Пулсът се ускорява до 120, нивото на кислорода пада наполовина, лицето посинява, мозъкът страда. Докато човек не прохърка, за да поеме поеме въздух. Лекарите го оприличават на душене. Стотици пъти на нощ. Мускулатурата на носоглътката се отпуска и запушва дихателните пътища. И това, че хъркането пречи на околните да спят, е микроскопичен дефект. Освен проблемите с паметта, сърцето, килограмите, депресията, агресията, понижено либидо и и диабета, последствията от непълноценния сън може да са убийствени.

Д-р Славчо Славчев - председател на Българско дружество по медицина на съня: "Поради тази причина се събира огромен сънен дефицит, сънен дълг. Проявява се в т.нар "прекомерна дневна сънливост". При монотонен тип работа тази "прекомерна дневна сънливост" се проявява със заспиване по 10-15 секунди, което е микросън."

Микро, но сън. 10-15 секунди без съзнание зад волана често са катастрофални с много жертви. Особено ако хъркащият е зад волана на камион или автобус. Това налага скринингът на заболяването при професионалните шофьори да е задължителен. Което, оказва се, е доста лесно.

Д-р Славчо Славчев - председател на Българско дружество по медицина на съня: "Има специални устройства, които сега в последните години високите технологии позволиха да се направят. Ще покажа едно такова скринингово устройство, което измерва въздушния поток по време на сън. В тази канюла човек диша през нощта и практически на другата сутрин ние имаме данни колко пъти спира дишането на пациента пред нощта."

Оттук нататък лечението е лесно. За разлика от приложението на наредбата, в сила от май. До този момент нито един шофьор не е минал на скрининг.

ТОП 24

Най-четени

Водещи новини

Product image
Новини Чуй новините Спорт На живо Аудио: На живо
Абонирай ме за най-важните новини?