Колите с десен волан отдавна не са запазена марка на Великобритания. 10% от вноса на чужди коли у нас е с десен волан, казват от Асоциацията на вносителите, но няма официална статистика за броят им в страната. Няма данни и колко катастрофи са причинени заради десния волан.
Колите с десен волан отдавна не са запазена марка на Великобритания.
10% от вноса на чужди коли у нас е с десен волан, казват от Асоциацията на вносителите, но няма официална статистика за броят им в страната. Няма данни и колко катастрофи са причинени заради десния волан.
Милен кара и внася автомобили с десен волан от седем години. Причината е една единствена - парите. Неговата кола е на девет години - ако сега си я купи с ляв волан ще даде 13 хиляди лева, ако е с десен - само шест.
Милен Петков:
- Определящото е ценовата разлика. Между 30 и 70% по-евтини са в полза на автомобилите с десен волан.
На градско или извънградско, Любомир никога не би се качил на кола с десен волан.
Освен че е заместник-председател на вносителите на автомобили в България, той кара и внася автомобили единствено с ляв волан от началото на прехода. За него това е въпрос на съвест и на разум.
Любомир Доросиев - зам.-предс. на Асоциацията на вносителите на автомобили: - Хората нямат самосъзнание. Може би беднотията ги кара да ползват такива автомобили, но те са крайно опасни.
Най-опасно е изпреварването на двупосочен път. Тогава видимостта е близо до нулата, а ударите - най-често челни.
Любомир Доросиев - зам. - предс. на Асоциацията на вносителите на
автомобили: - При удара двете коли се срещат в лявата си половина и
обикновено фаталният край е за човека, който не е спестил пари и си кара нормалния автомобил.
Доросиев и комисар Алекси Стратиев (зам.-директор на ГД "Охранителна полиция) дълго умуват как да ограничат ползването на колите с десен волан. Те не са забранени никъде в ЕС, но там са изключение, а тук - мода, убедени са те.
Засега всички ограничения обаче са на етап идеи - специални курсове за такива водачи, скъпа видеосистема за по-голяма видимост или дори задължителна смяна на десния волан на автомобила. Надеждата им за по-високи застраховки за любителите на английския волан също умира, защото клиентът има избор.
И макар че някои компании предлагат много по-скъпи застраховки за такива коли, в други разлика няма.
Цветан Донков - застраховател:
- Има застрахователни компании, които приемат риска и застраховат без
утежняване на застрахователната премия.
Остава да видим кой ще спечели в битката ляво-дясно този път: съвестта
на вносителя, бъдещите мерки на КАТ или празния джоб на хората.