Днес на делото в Пазарджик за проповядване на антидемократична идеология и участие в нерегистрираната организация "Ал Укф ал Ислями" бяха изслушани експертите по комплексната експертиза изготвена от социолог, двама арабисти и теолог.
Заключението на експертизата от всички вещи лица е, че в иззетите материали по делото има организирана дейност за религиозна пропаганда, кореспондираща с ислямския фундаментализъм, и че обвинените са разпространявали салафизъм.
В експертизата се казва, че обвинените са насърчавали половата дискриминация. В преведените текстове има отрицание на европейските и християнски ценности и се изключват гражданските ангажименти, като гласуването на избори.
Защитата на обвиняемите поиска отвод на трима експерти, явили се в съдебната зала. Според адвокатите един от тях - Агоп Гарабедян, бивш директор на Института по балканистика към БАН, е предубеден. Друг експерт Клара Стаменова-Тонева преподавател по теология в Софийския университет е тесен специалист по християнско богословие.
"Съдията пропусна да прочете - на всеки абзац има заглавие "Антидемократична идеология". Той просто този ред го пропуска - това е дала като заключение Клара Стаматова. Тя просто тълкува, даже не тълкува, а прави връзка с Наказателния кодекс", коментира адвокатът на семейство Горелски Елвира Панкова.
Защитата поиска отхвърляне на комплексната експертиза, защото в нея не е участвал специалист мюсюлманин. Те смятат че има дискриминация и е нарушена Конституцията. И че експертите изборно са цитирали материали по делото като текстовете, в които целенасочено се злоупотребява с понятието джихад.
"Аз за първи път чувам да съдят за това, че имаш книги. Абсурд, абсурд! Това какво пише в една книга съвсем не означава, че ние пропагандираме това. Вижте от 1000 книги са извадени 20 думи. Как може да коментирате това", реагира Саид Мутлу.
Социологът Антоний Гълъбов също беше сред експертите, за които се поиска отвод, защото бил разпространявал данни от делото в изследване на университета, където преподава. Изводът на Гълъбов обаче е, че освен че има социален риск от проповедите на имамите, има и умело използване на страха на хората от нов Възродителен процес. Въпреки това, той е убеден, че няма дании за престъпления срещу републиката.